Validación de la Escala de Orientación Intrínseca Versus Extrínseca en el Aula para escolares uruguayos

This work aims to present the validation to the spanish language of the scale Intrinsic versus Extrinsic Motivation in the Classroom (Harter, 1981) adapted for schoolchildren in Uruguay. The study counted with the participation of a total of 912 children (52,4% girls and 47,6% boys), with an age ave...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Cuevasanta, Diego, Curione, Karina, Ortuño, Victor E. C., Sandin, Florencia, Burghi, Martina, Vásquez-Echeverría, Alejandro
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional de Córdoba 2023
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/racc/article/view/32174
Aporte de:
id I10-R10-article-32174
record_format ojs
spelling I10-R10-article-321742023-04-29T21:44:55Z Validación de la Escala de Orientación Intrínseca Versus Extrínseca en el Aula para escolares uruguayos Cuevasanta, Diego Curione, Karina Ortuño, Victor E. C. Sandin, Florencia Burghi, Martina Vásquez-Echeverría, Alejandro motivation primary school factor analysis validation motivación escuela primaria análisis factorial validación motivação Escola primária análise fatorial validação This work aims to present the validation to the spanish language of the scale Intrinsic versus Extrinsic Motivation in the Classroom (Harter, 1981) adapted for schoolchildren in Uruguay. The study counted with the participation of a total of 912 children (52,4% girls and 47,6% boys), with an age average of 10.19 years (DT=1,10), from 10 schools (61.4% public and 38.6% private) all located in Montevideo, Uruguay. The structure of the scale was studied using the Confirmatory Factor Analysis, the final model showed adequate fit index X2/df=2.63; GFI=.93; CFI= .89; NFI= .84, RMSEA=.05. The results obtained confirmed the five dimension structure originally presented by Harter (1981), they prove proper psychometric properties for the use of the instrument on the uruguayan population. Se presenta la validación al español de la Scale of intrinsic versus extrinsic orientation in the classroom adaptada para escolares uruguayos. Participaron del estudio 912 niños (52.4% niñas y 47.6% varones), con un promedio de edad de 10.19 años (DE = 1.10), pertenecientes a 10 Instituciones Educativas (61.4% públicas y 38.6% privadas) de la ciudad de Montevideo, Uruguay. Se analizó la estructura de la escala a través de un Análisis Factorial Confirmatorio, el modelo final presenta adecuados índices de ajuste (χ 2/df = 4.03; CFI = .91; TLI = .90, RMSEA = .06, SRMR = .05). Los resultados obtenidos confirman la estructura original de cinco dimensiones propuesta por Harter y aportan evidencia sobre las adecuadas propiedades psicométricas del instrumento para su uso con población escolar uruguaya. Esto no excluye que futuros estudios deban buscar soluciones para la baja confiabilidad encontrada en la dimensión Curiosidad. É apresentada a validação espanhola da Escala de orientação intrínseca versus extrínseca em sala de aula (Harter, 1980, 1981) adaptada para escolares uruguaios. Participaram do estudo 912 crianças (52,4% meninas e 47,6% meninos), com idade média de 10,19 anos (DP = 1,10), pertencentes a 10 Instituições de Ensino (61,4% públicas e 38,6% privadas) da cidade de Montevidéu, Uruguai . A estrutura da escala foi estudada por meio de uma Análise Fatorial Confirmatória, o modelo final apresenta índices de ajuste adequados X2 / df = 2,63; GFI = 0,93; CFI = 0,89; NFI = 0,84, RMSEA = 0,05. Os resultados obtidos confirmam a estrutura pentadimensional original proposta por Harter (1981) e fornecem evidências sobre as propriedades psicométricas adequadas do instrumento para uso com a população escolar uruguaia. Universidad Nacional de Córdoba 2023-04-29 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/racc/article/view/32174 Argentinean Journal of Behavioral Sciences; Vol. 15 No. 1 (2023): Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento ; 130-144 Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento; Vol. 15 Núm. 1 (2023): Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento ; 130-144 1852-4206 10.32348/1852.4206.v15.n1 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/racc/article/view/32174/41157 Derechos de autor 2023 Diego Cuevasanta, Karina Curione, Victor E. C. Ortuño, Florencia Sandin, Martina Burghi, Alejandro Vásquez-Echeverría http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-10
container_title_str Revistas de la UNC
language Español
format Artículo revista
topic motivation
primary school
factor analysis
validation
motivación
escuela primaria
análisis factorial
validación
motivação
Escola primária
análise fatorial
validação
spellingShingle motivation
primary school
factor analysis
validation
motivación
escuela primaria
análisis factorial
validación
motivação
Escola primária
análise fatorial
validação
Cuevasanta, Diego
Curione, Karina
Ortuño, Victor E. C.
Sandin, Florencia
Burghi, Martina
Vásquez-Echeverría, Alejandro
Validación de la Escala de Orientación Intrínseca Versus Extrínseca en el Aula para escolares uruguayos
topic_facet motivation
primary school
factor analysis
validation
motivación
escuela primaria
análisis factorial
validación
motivação
Escola primária
análise fatorial
validação
author Cuevasanta, Diego
Curione, Karina
Ortuño, Victor E. C.
Sandin, Florencia
Burghi, Martina
Vásquez-Echeverría, Alejandro
author_facet Cuevasanta, Diego
Curione, Karina
Ortuño, Victor E. C.
Sandin, Florencia
Burghi, Martina
Vásquez-Echeverría, Alejandro
author_sort Cuevasanta, Diego
title Validación de la Escala de Orientación Intrínseca Versus Extrínseca en el Aula para escolares uruguayos
title_short Validación de la Escala de Orientación Intrínseca Versus Extrínseca en el Aula para escolares uruguayos
title_full Validación de la Escala de Orientación Intrínseca Versus Extrínseca en el Aula para escolares uruguayos
title_fullStr Validación de la Escala de Orientación Intrínseca Versus Extrínseca en el Aula para escolares uruguayos
title_full_unstemmed Validación de la Escala de Orientación Intrínseca Versus Extrínseca en el Aula para escolares uruguayos
title_sort validación de la escala de orientación intrínseca versus extrínseca en el aula para escolares uruguayos
description This work aims to present the validation to the spanish language of the scale Intrinsic versus Extrinsic Motivation in the Classroom (Harter, 1981) adapted for schoolchildren in Uruguay. The study counted with the participation of a total of 912 children (52,4% girls and 47,6% boys), with an age average of 10.19 years (DT=1,10), from 10 schools (61.4% public and 38.6% private) all located in Montevideo, Uruguay. The structure of the scale was studied using the Confirmatory Factor Analysis, the final model showed adequate fit index X2/df=2.63; GFI=.93; CFI= .89; NFI= .84, RMSEA=.05. The results obtained confirmed the five dimension structure originally presented by Harter (1981), they prove proper psychometric properties for the use of the instrument on the uruguayan population.
publisher Universidad Nacional de Córdoba
publishDate 2023
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/racc/article/view/32174
work_keys_str_mv AT cuevasantadiego validaciondelaescaladeorientacionintrinsecaversusextrinsecaenelaulaparaescolaresuruguayos
AT curionekarina validaciondelaescaladeorientacionintrinsecaversusextrinsecaenelaulaparaescolaresuruguayos
AT ortunovictorec validaciondelaescaladeorientacionintrinsecaversusextrinsecaenelaulaparaescolaresuruguayos
AT sandinflorencia validaciondelaescaladeorientacionintrinsecaversusextrinsecaenelaulaparaescolaresuruguayos
AT burghimartina validaciondelaescaladeorientacionintrinsecaversusextrinsecaenelaulaparaescolaresuruguayos
AT vasquezecheverriaalejandro validaciondelaescaladeorientacionintrinsecaversusextrinsecaenelaulaparaescolaresuruguayos
first_indexed 2023-05-25T23:25:51Z
last_indexed 2023-05-25T23:25:51Z
_version_ 1770716155069071360