Tampopo: a filmic-gastronomic analysis

The objective of this work is to analyze a filmic text to understand the relationships between cinema and culture expressed in gastronomy and food.For this we will analyze from an empirical-analytical perspective the film Tampopo (1985) directed by Juzo Itami and that reflects the different categori...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Santana González, José Javier, Molina García, María José, Enrique Mirón, Carmen
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad 2020
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/eticaycine/article/view/29256
Aporte de:
id I10-R10-article-29256
record_format ojs
spelling I10-R10-article-292562020-07-02T18:19:31Z Tampopo: a filmic-gastronomic analysis Tampopo: un análisis fílmico de carácter gastronómico Santana González, José Javier Molina García, María José Enrique Mirón, Carmen Cinema Culture Gastronomy Feeding Cine Cultura Gastronomía Alimentación The objective of this work is to analyze a filmic text to understand the relationships between cinema and culture expressed in gastronomy and food.For this we will analyze from an empirical-analytical perspective the film Tampopo (1985) directed by Juzo Itami and that reflects the different categories in which the so-called gastronomic cinema is divided, as well as the use of examples from other films that can also be understood as gastronomic , in an attempt to understand if this genre really exists or simply the cinema has used gastronomy as a common thread and without a realintention to reflect the culture of a particular place in it´s gastronomic forms. El objetivo de este trabajo es analizar un texto fílmico para comprender las relaciones entre cine y cultura expresadas en la gastronomía y la alimentación. Para ello analizaremos desde una perspectiva empírico-analítica la película Tampopo (1985) dirigida por Juzo Itami y que refleja las diferentes categorías en las que se divide el llamado cine gastronómico, así como la utilización de ejemplos de otros filmes que también pueden entenderse como gastronómicos, en un intento por comprender si realmente existe dicho género o simplemente si el cine ha utilizado la gastronomía como hilo conductor y sin una intención real de reflejar la cultura de un determinado lugar en sus formas gastronómicas. Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad 2020-07-02 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/eticaycine/article/view/29256 Ética y Cine Journal; Vol. 10 Núm. 2 (2020): Ingerir, comer, degustar. La comida en el cine; 83-88 2250-5415 2250-5660 10.31056/2250.5415.v10.n2 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/eticaycine/article/view/29256/30054 Derechos de autor 2020 Ética y Cine https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-10
container_title_str Revistas de la UNC
language Español
format Artículo revista
topic Cinema
Culture
Gastronomy
Feeding
Cine
Cultura
Gastronomía
Alimentación
spellingShingle Cinema
Culture
Gastronomy
Feeding
Cine
Cultura
Gastronomía
Alimentación
Santana González, José Javier
Molina García, María José
Enrique Mirón, Carmen
Tampopo: a filmic-gastronomic analysis
topic_facet Cinema
Culture
Gastronomy
Feeding
Cine
Cultura
Gastronomía
Alimentación
author Santana González, José Javier
Molina García, María José
Enrique Mirón, Carmen
author_facet Santana González, José Javier
Molina García, María José
Enrique Mirón, Carmen
author_sort Santana González, José Javier
title Tampopo: a filmic-gastronomic analysis
title_short Tampopo: a filmic-gastronomic analysis
title_full Tampopo: a filmic-gastronomic analysis
title_fullStr Tampopo: a filmic-gastronomic analysis
title_full_unstemmed Tampopo: a filmic-gastronomic analysis
title_sort tampopo: a filmic-gastronomic analysis
description The objective of this work is to analyze a filmic text to understand the relationships between cinema and culture expressed in gastronomy and food.For this we will analyze from an empirical-analytical perspective the film Tampopo (1985) directed by Juzo Itami and that reflects the different categories in which the so-called gastronomic cinema is divided, as well as the use of examples from other films that can also be understood as gastronomic , in an attempt to understand if this genre really exists or simply the cinema has used gastronomy as a common thread and without a realintention to reflect the culture of a particular place in it´s gastronomic forms.
publisher Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad
publishDate 2020
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/eticaycine/article/view/29256
work_keys_str_mv AT santanagonzalezjosejavier tampopoafilmicgastronomicanalysis
AT molinagarciamariajose tampopoafilmicgastronomicanalysis
AT enriquemironcarmen tampopoafilmicgastronomicanalysis
AT santanagonzalezjosejavier tampopounanalisisfilmicodecaractergastronomico
AT molinagarciamariajose tampopounanalisisfilmicodecaractergastronomico
AT enriquemironcarmen tampopounanalisisfilmicodecaractergastronomico
first_indexed 2022-08-20T01:04:52Z
last_indexed 2022-08-20T01:04:52Z
_version_ 1770717299585581056