Estrategias ejecutivas de búsqueda, recuperación y cambio en la fluidez verbal
Verbal fluency tasks usually divide into semantic -evoking words of a category-and phonemic -evoking words that begin with a certain letter-, and carry a limited time. Such tasks demand the intervention of word search and retrieval -which require cognitive flexibility, working memory and inhibition...
Guardado en:
Autores principales: | , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Facultad de Psicología. Laboratorio de Evaluación Psicológica y Educativa (LEPE)
2014
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revaluar/article/view/11520 |
Aporte de: |
id |
I10-R10-article-11520 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I10-R10-article-115202021-06-23T14:15:40Z Estrategias ejecutivas de búsqueda, recuperación y cambio en la fluidez verbal García Coni, Ana Vivas, Jorge fluidez verbal flexibilidad cognitiva clusters switching Verbal fluency tasks usually divide into semantic -evoking words of a category-and phonemic -evoking words that begin with a certain letter-, and carry a limited time. Such tasks demand the intervention of word search and retrieval -which require cognitive flexibility, working memory and inhibition (executive aspect)-and the organization, capacity and integrity of lexico-semantic memory (associative aspect). The first aspect is manifested in the amount of clusters and switches that a person can do, and the second, in the clusters size. In order to study those aspects, we administered semantic -category animals-and phonemic -letter p-verbal fluency tasks to 133 children of 1st, 3rdand 5thgrade from Mar del Plata. We found that cognitive control increased in the 3rdgrade, associated with a major fluency, but no changes were found within the associative aspect. Las tareas de fluidez verbal suelen dividirse en semántica -evocar palabras de una categoría- y fonológica -evocar palabras que empiecen con una determinada letra-, y conllevan un tiempo limitado. En dichas tareas intervienen la búsqueda y la recuperación de palabras -lo cual requiere flexibilidad cognitiva, memoria de trabajo e inhibición (componente ejecutivo)- y la organización, capacidad e integridad del almacén léxico-semántico (componente asociativo). El primer componente se manifiesta en la cantidad de subagrupamientos (clusters) y de saltos entre ellos (switching) que un sujeto pueda hacer, y el segundo, en el tamaño de los clusters. Para estudiarlos se administraron tareas de fluidez verbal semántica (animales) y fonológica (letra p) a 133 niños de 1°, 3° y 5° año de EPB de Mar del Plata. Se halló un aumento del control cognitivo en 3er año, asociado a una mejor fluidez, pero no se encontraron cambios en el componente asociativo. Facultad de Psicología. Laboratorio de Evaluación Psicológica y Educativa (LEPE) 2014-06-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revaluar/article/view/11520 Revista Evaluar; Vol. 14 Núm. 1 (2014) 1667-4545 1515-1867 10.35670/1667-4545.v14.n1 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revaluar/article/view/11520/11959 Derechos de autor 2014 Ana García Coni, Jorge Vivas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
institution |
Universidad Nacional de Córdoba |
institution_str |
I-10 |
repository_str |
R-10 |
container_title_str |
Revistas de la UNC |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
fluidez verbal flexibilidad cognitiva clusters switching |
spellingShingle |
fluidez verbal flexibilidad cognitiva clusters switching García Coni, Ana Vivas, Jorge Estrategias ejecutivas de búsqueda, recuperación y cambio en la fluidez verbal |
topic_facet |
fluidez verbal flexibilidad cognitiva clusters switching |
author |
García Coni, Ana Vivas, Jorge |
author_facet |
García Coni, Ana Vivas, Jorge |
author_sort |
García Coni, Ana |
title |
Estrategias ejecutivas de búsqueda, recuperación y cambio en la fluidez verbal |
title_short |
Estrategias ejecutivas de búsqueda, recuperación y cambio en la fluidez verbal |
title_full |
Estrategias ejecutivas de búsqueda, recuperación y cambio en la fluidez verbal |
title_fullStr |
Estrategias ejecutivas de búsqueda, recuperación y cambio en la fluidez verbal |
title_full_unstemmed |
Estrategias ejecutivas de búsqueda, recuperación y cambio en la fluidez verbal |
title_sort |
estrategias ejecutivas de búsqueda, recuperación y cambio en la fluidez verbal |
description |
Verbal fluency tasks usually divide into semantic -evoking words of a category-and phonemic -evoking words that begin with a certain letter-, and carry a limited time. Such tasks demand the intervention of word search and retrieval -which require cognitive flexibility, working memory and inhibition (executive aspect)-and the organization, capacity and integrity of lexico-semantic memory (associative aspect). The first aspect is manifested in the amount of clusters and switches that a person can do, and the second, in the clusters size. In order to study those aspects, we administered semantic -category animals-and phonemic -letter p-verbal fluency tasks to 133 children of 1st, 3rdand 5thgrade from Mar del Plata. We found that cognitive control increased in the 3rdgrade, associated with a major fluency, but no changes were found within the associative aspect. |
publisher |
Facultad de Psicología. Laboratorio de Evaluación Psicológica y Educativa (LEPE) |
publishDate |
2014 |
url |
https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revaluar/article/view/11520 |
work_keys_str_mv |
AT garciaconiana estrategiasejecutivasdebusquedarecuperacionycambioenlafluidezverbal AT vivasjorge estrategiasejecutivasdebusquedarecuperacionycambioenlafluidezverbal |
first_indexed |
2022-08-20T00:52:48Z |
last_indexed |
2022-08-20T00:52:48Z |
_version_ |
1770716372566802432 |