NEW DIGITAL TECHNOLOGIES IN ACTION: "BEING CONNECTED" IN YOUTH OF POPULAR SECTORS’ EXPERIENCE IN THE CONTEXT OF THE PROGRAMA CONECTAR IGUALDAD IN GRAN LA PLATA

The aim of this article is to describe the uses of new digital technologies by young beneficiaries from popular sectors of a state program for digital literacy Conectar Igualdad (PCI) at a school in La Plata. Based on early interpretations of a research in progress, we try to understand the producti...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Welschinger, Nicolás
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad 2015
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/astrolabio/article/view/11024
Aporte de:
id I10-R10-article-11024
record_format ojs
spelling I10-R10-article-110242015-10-20T11:04:56Z NEW DIGITAL TECHNOLOGIES IN ACTION: "BEING CONNECTED" IN YOUTH OF POPULAR SECTORS’ EXPERIENCE IN THE CONTEXT OF THE PROGRAMA CONECTAR IGUALDAD IN GRAN LA PLATA NUEVAS TECNOLOGÍAS DIGITALES EN ACCIÓN: “ESTAR CONECTADO” EN LA EXPERIENCIA DE JÓVENES DE SECTORES POPULARES EN EL MARCO DEL PROGRAMA CONECTAR IGUALDAD EN EL GRAN LA PLATA Welschinger, Nicolás New technologies Youth Social networks Programa Conectar Igualdad. Nuevas tecnologías Jóvenes Redes sociales Programa Conectar Igualdad. The aim of this article is to describe the uses of new digital technologies by young beneficiaries from popular sectors of a state program for digital literacy Conectar Igualdad (PCI) at a school in La Plata. Based on early interpretations of a research in progress, we try to understand the productivity of certain courses of action that are enabled by the massive incorporation of netbooks on the school scenario. In particular, the article focuses on the possibility to be permanently "connected" that the young beneficiaries now have and the association they do between the connection and the widespread use of "social networks". With this purpose, based on a methodology that incorporates elements of a virtual ethnography (Hine 2004), this article attempts to describe and understand in its positivity, and its historical particularity and specificity, the emerging forms of youth sociability linked to these new digital technologies. Este artículo explora los usos de las nuevas tecnologías digitales que realizan jóvenes de sectores populares beneficiarios del Programa estatal de alfabetización digital Conectar Igualdad (PCI) en una escuela del Gran La Plata. Sobre la base de primeras interpretaciones de una investigación en desarrollo, se intenta comprender la productividad de ciertos cursos de acción a los que la incorporación masiva de las netbooks a partir del escenario escolar habilita. En particular se enfoca en la posibilidad que ahora disponen los jóvenes beneficiarios de estar permanentemente “conectados” y la asociación que éstos trazan entre la conexión y el uso extendido de las “redes sociales”. Para ello desde una estrategia metodológica que incorpora elementos de la propuesta de una etnografía virtual (Hine, 2004), se intenta describir y comprender en su positividad, y en lo que presentan de particular y de especificidad histórica, las formas emergentes de sociabilidades juveniles vinculadas a estas nuevas tecnologías digitales. Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad 2015-06-30 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/astrolabio/article/view/11024 Astrolabio; No. 14 (2015): PODER Y ESTADO EN LA TEORÍA SOCIAL CONTEMPORÁNEA; 435-460 Astrolabio; Núm. 14 (2015): PODER Y ESTADO EN LA TEORÍA SOCIAL CONTEMPORÁNEA; 435-460 Astrolabio; n. 14 (2015): PODER Y ESTADO EN LA TEORÍA SOCIAL CONTEMPORÁNEA; 435-460 1668-7515 10.55441/1668.7515.n14 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/astrolabio/article/view/11024/12053
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-10
container_title_str Revistas de la UNC
language Español
format Artículo revista
topic New technologies
Youth
Social networks
Programa Conectar Igualdad.
Nuevas tecnologías
Jóvenes
Redes sociales
Programa Conectar Igualdad.
spellingShingle New technologies
Youth
Social networks
Programa Conectar Igualdad.
Nuevas tecnologías
Jóvenes
Redes sociales
Programa Conectar Igualdad.
Welschinger, Nicolás
NEW DIGITAL TECHNOLOGIES IN ACTION: "BEING CONNECTED" IN YOUTH OF POPULAR SECTORS’ EXPERIENCE IN THE CONTEXT OF THE PROGRAMA CONECTAR IGUALDAD IN GRAN LA PLATA
topic_facet New technologies
Youth
Social networks
Programa Conectar Igualdad.
Nuevas tecnologías
Jóvenes
Redes sociales
Programa Conectar Igualdad.
author Welschinger, Nicolás
author_facet Welschinger, Nicolás
author_sort Welschinger, Nicolás
title NEW DIGITAL TECHNOLOGIES IN ACTION: "BEING CONNECTED" IN YOUTH OF POPULAR SECTORS’ EXPERIENCE IN THE CONTEXT OF THE PROGRAMA CONECTAR IGUALDAD IN GRAN LA PLATA
title_short NEW DIGITAL TECHNOLOGIES IN ACTION: "BEING CONNECTED" IN YOUTH OF POPULAR SECTORS’ EXPERIENCE IN THE CONTEXT OF THE PROGRAMA CONECTAR IGUALDAD IN GRAN LA PLATA
title_full NEW DIGITAL TECHNOLOGIES IN ACTION: "BEING CONNECTED" IN YOUTH OF POPULAR SECTORS’ EXPERIENCE IN THE CONTEXT OF THE PROGRAMA CONECTAR IGUALDAD IN GRAN LA PLATA
title_fullStr NEW DIGITAL TECHNOLOGIES IN ACTION: "BEING CONNECTED" IN YOUTH OF POPULAR SECTORS’ EXPERIENCE IN THE CONTEXT OF THE PROGRAMA CONECTAR IGUALDAD IN GRAN LA PLATA
title_full_unstemmed NEW DIGITAL TECHNOLOGIES IN ACTION: "BEING CONNECTED" IN YOUTH OF POPULAR SECTORS’ EXPERIENCE IN THE CONTEXT OF THE PROGRAMA CONECTAR IGUALDAD IN GRAN LA PLATA
title_sort new digital technologies in action: "being connected" in youth of popular sectors’ experience in the context of the programa conectar igualdad in gran la plata
description The aim of this article is to describe the uses of new digital technologies by young beneficiaries from popular sectors of a state program for digital literacy Conectar Igualdad (PCI) at a school in La Plata. Based on early interpretations of a research in progress, we try to understand the productivity of certain courses of action that are enabled by the massive incorporation of netbooks on the school scenario. In particular, the article focuses on the possibility to be permanently "connected" that the young beneficiaries now have and the association they do between the connection and the widespread use of "social networks". With this purpose, based on a methodology that incorporates elements of a virtual ethnography (Hine 2004), this article attempts to describe and understand in its positivity, and its historical particularity and specificity, the emerging forms of youth sociability linked to these new digital technologies.
publisher Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad
publishDate 2015
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/astrolabio/article/view/11024
work_keys_str_mv AT welschingernicolas newdigitaltechnologiesinactionbeingconnectedinyouthofpopularsectorsexperienceinthecontextoftheprogramaconectarigualdadingranlaplata
AT welschingernicolas nuevastecnologiasdigitalesenaccionestarconectadoenlaexperienciadejovenesdesectorespopularesenelmarcodelprogramaconectarigualdadenelgranlaplata
first_indexed 2022-08-20T00:48:22Z
last_indexed 2022-08-20T00:48:22Z
_version_ 1770716026272481280