Proposal of a practical laboratory work on Optical Doppler Shift in the university classroom

Practical teaching experiments on optical Doppler effect are not a simple task, not only by the design but also because the experiment itself have many issues. The main problem is to produce a smooth movement of the light source, for little imperfections, of the order of the wavelength, result in im...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Szigety, E.G
Otros Autores: Bernal, Luis, Bilbao, Luis Ernesto
Formato: Capítulo de libro
Lenguaje:Español
Publicado: Asociacion de Profesores Amigos de la Ciencia Eureka 2017
Acceso en línea:Registro en Scopus
Handle
Registro en la Biblioteca Digital
Aporte de:Registro referencial: Solicitar el recurso aquí
LEADER 06860caa a22006377a 4500
001 PAPER-15397
003 AR-BaUEN
005 20241014081538.0
008 190410s2017 xx ||||fo|||| 00| 0 spa|d
024 7 |2 scopus  |a 2-s2.0-85011271336 
040 |a Scopus  |b spa  |c AR-BaUEN  |d AR-BaUEN 
100 1 |a Szigety, E.G. 
245 1 0 |a Proposal of a practical laboratory work on Optical Doppler Shift in the university classroom 
246 3 1 |a Propuesta de un trabajo práctico de laboratorio sobre corrimiento Doppler óptico en el aula universitaria 
260 |b Asociacion de Profesores Amigos de la Ciencia Eureka  |c 2017 
504 |a Acevedo Díaz, J.A., Vázquez Alonso, Á., Manassero-Mas, M.A., Acevedo-Romero, P., Consensos sobre la naturaleza de la ciencia: fundamentos de una investigación empírica (2007) Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de Las Ciencias, 4 (1), pp. 42-66 
504 |a Baierlein, R., Two myths about special relativity (2006) American Journal of Physics, 74 (3), pp. 193-195 
504 |a Belich, T.J., Lahm, R.P., Peterson, R.W., Whipple, C.D., Optical Doppler measurements (1997) American Journal of Physics, 65 (3), pp. 186-190 
504 |a Bensky, T.J., Frey, S.E., Computer sound card assisted measuremennts of the acoustic Doppler effect for accelerated and unaccelerated sound source (2001) American Journal of Physics, 69 (12), pp. 1231-1236 
504 |a Bernal, L., Bilbao, L., Optical Doppler shift measurement using a rotating mirror (2007) American Journal of Physics, 75 (3), pp. 216-219 
504 |a Bombelli, L., (2014) Doppler Effect and Other Causes of Frequency Shift., , Departament of Physics and Astronomy at the University of Mississippi. Mississippi, EUA 
504 |a Chalmers, A.F., (2000) Qué Es Esa Cosa Llamada Ciencia?: Una Valorización de la Naturaleza y El Estatuto de la Ciencia y Sus Métodos, , México. Siglo Veintiuno 
504 |a Dewandre, T., Albritton, J.R., Williams, E.A., Doppler shift of laser light reflected from expanding plasmas (1981) Physics of Fluids, 24 (3), pp. 528-536 
504 |a Feinstein, A., (1999) Objetivo: Universo. Astronomía., , Buenos Aires. Ediciones Colihue SRL 
504 |a Gil Pérez, D., La metodología científica y la enseñanza de las ciencias: unas relaciones controvertidas (1986) Enseñanza de Las Ciencias, 4 (2), pp. 111-121 
504 |a Gil, P.D., Valdés, C.P., La orientación de las prácticas de laboratorio como investigación: un ejemplo ilustrativo (1996) Enseñanza de Las Ciencias, 14 (2), pp. 155-163 
504 |a Gjurchinovski, A., Reflection from a moving mirror - A simple derivation using the photon model of light (2012) European Journal of Physics, 34 (1), pp. L1-L4 
504 |a Hernandez, M.A., Palau, M.A., Andrés, M.V., Experiencia de microondas para la observación del efecto Doppler (1991) Revista Española de Física, 5 (1), pp. 38-41 
504 |a Hodson, D., Hacia un enfoque más crítico del trabajo de laboratorio (1994) Enseñanza de Las Ciencias, 12 (3), pp. 299-313 
504 |a Jackson, J.D., (1999) Classical Electrodynamics, , New York. Wiley 
504 |a Longari, M.S., (1998) La Evolución Del Universo., , Cambridge. Cambridge University Press 
504 |a Petrucci, D., Ure, J., Salomone, H.D., Cómo ven a los trabajos prácticos de laboratorio de física los estudiantes universitarios (2011) Revista de Enseñanza de la Física, 19 (1), pp. 7-19 
504 |a Romero, G.G., Alanís, E.E., Martínez, C.C., Domínguez, D.O., Una propuesta para registrar el desplazamiento Doppler de ondas de luz y oír sus batidos (2012) Anales de la Asociación Física Argentina, 22 (1), pp. 5-8 
504 |a Saba, M.M.F., Rosa, R.A.D.S., The Doppler effect of a sound source moving in a circle (2003) The Physics Teacher, 41 (2), pp. 89-91 
504 |a Saraiva-Neves, M., Caballero, C., Moreira, M.A., Repasando o papel do trabalho experimental, na aprendizagem da Física, em sala de aula. Um estudo exploratório (2006) Investigações em Ensino de Ciências, 11 (3), pp. 383-401 
504 |a Séré, M.G., Coelho, S.M., Nunes, A.D., O papel da experimentação no ensino da física (2003) Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 20 (1), pp. 30-42 
504 |a Serway, R.A., Jewett, J.W., (2009) Física para Ciencias e Ingeniería., 2. , México. McGraw-Hill 
504 |a Vázquez Alonso, Á., Manassero Más, M.A., La elección de estudios superiores científico-técnicos: análisis de algunos factores determinantes en seis países (2015) Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de Las Ciencias, 12 (2), pp. 264-277 
506 |2 openaire  |e Política editorial 
520 3 |a Practical teaching experiments on optical Doppler effect are not a simple task, not only by the design but also because the experiment itself have many issues. The main problem is to produce a smooth movement of the light source, for little imperfections, of the order of the wavelength, result in important noises in the final measurements. Using a rotating mirror in which the incident beam is reflected in both the receding and the advancing parts of its surface, allows to minimize noise problems as well as mechanical deviations. The laboratory practice described in this paper can be constructed using low cost parts that are usually found in student laboratories. We also propose some questions and problems to help the teaching to work out this matter.  |l eng 
593 |a Departamento de Física, Facultad de Ingeniería, Universidad Nacional de Mar Del Plata, Mar del Plata, Argentina 
593 |a Departamento de Física, Facultad de Ciencias Exactas y Naturales, Universidad Nacional de Mar Del Plata, Mar del Plata, Argentina 
593 |a Departamento de Física, Facultad de Ciencias Exactas, Universidad de Buenos Aires, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina 
690 1 0 |a DOPPLER EFFECT 
690 1 0 |a OPTICS 
690 1 0 |a RESEARCH ON DIDACTIC 
690 1 0 |a TEACHING RESOURCES 
690 1 0 |a WAVE AND MODERN PHYSICS 
700 1 |a Bernal, Luis 
700 1 |a Bilbao, Luis Ernesto 
773 0 |d Asociacion de Profesores Amigos de la Ciencia Eureka, 2017  |g v. 14  |h pp. 135-143  |k n. 1  |p Rev. Eureka  |x 1697011X  |w (AR-BaUEN)CENRE-8948  |t Revista Eureka 
856 4 1 |u https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85011271336&partnerID=40&md5=ab648fc7c377e0ca1a7ed362859f73ac  |x registro  |y Registro en Scopus 
856 4 0 |u https://hdl.handle.net/20.500.12110/paper_1697011X_v14_n1_p135_Szigety  |x handle  |y Handle 
856 4 0 |u https://bibliotecadigital.exactas.uba.ar/collection/paper/document/paper_1697011X_v14_n1_p135_Szigety  |x registro  |y Registro en la Biblioteca Digital 
961 |a paper_1697011X_v14_n1_p135_Szigety  |b paper  |c PE 
962 |a info:eu-repo/semantics/article  |a info:ar-repo/semantics/artículo  |b info:eu-repo/semantics/publishedVersion