Land-rich economies, education and economic development

We analyze the emergence of large-scale education systems in a framework where growth is associated with changes in the configuration of the economy. We model the incentives that the economic elite could have (collectively) to accept taxation destined to finance the education of credit-constrained w...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor Corporativo: Universidad de San Andrés. Departamento de Economía
Otros Autores: Galiani, Sebastián, Heymann, Daniel, Dabús, Carlos, Tohmé, Fernando
Formato: Libro electrónico
Lenguaje:Inglés
Publicado: Victoria, Pcia. de Buenos Aires : Universidad de San Andrés, [2005].
Colección:Documento de trabajo (Universidad de San Andrés. Departamento de Economía) ; 85.
Materias:
Acceso en línea:http://hdl.handle.net/10908/544
Aporte de:Registro referencial: Solicitar el recurso aquí
LEADER 02351nam a22003494a 4500
001 990000576880204151
005 20220323121000.0
006 m d
007 cr#cn#########
008 110912s2005 ag sb 000 0 eng d
035 |a (udesa)000057688USA01 
099 |a Recurso electrónico en INTERNET 
245 0 0 |a Land-rich economies, education and economic development  |h [recurso electrónico] /  |c Sebastián Galiani ... [et al.]. 
260 |a Victoria, Pcia. de Buenos Aires :  |b Universidad de San Andrés,  |c [2005]. 
490 1 |a Documento de trabajo ;  |v 85 
516 |a Texto en PDF 
500 |a Título tomado de la pantalla de presentación (visto 12 de septiembre de 2011). 
500 |a Autores: Sebastián Galiani, Daniel Heymann, Carlos Dabús y Fernando Tohmé. 
500 |a "Diciembre 2005". 
538 |a Modo de acceso: World Wide Web. 
504 |a Incluye referencias bibliográficas. 
520 |a We analyze the emergence of large-scale education systems in a framework where growth is associated with changes in the configuration of the economy. We model the incentives that the economic elite could have (collectively) to accept taxation destined to finance the education of credit-constrained workers. Contrary to previous work, in our model this incentive does not necessarily arise from a complementarity between physical and human capital in manufacturing. Instead, we emphasize the demand for human-capital-intensive services by highincome groups. Our model seems capable to account for salient features of the development of Latin America in the 19th century, where, in particular, land-rich countries such as Argentina established an extensive public education system and developed a sophisticated service sector before starting significant manufacturing activities. 
650 0 |a Education  |x Economic aspects  |x Econometric models. 
650 0 |a Human capital  |x Econometric models. 
650 0 |a Economic development  |x Effect of education on  |x Econometric models. 
700 1 |a Galiani, Sebastián. 
700 1 |a Heymann, Daniel. 
700 1 |a Dabús, Carlos. 
700 1 |a Tohmé, Fernando. 
710 2 |a Universidad de San Andrés.  |b Departamento de Economía. 
830 0 |a Documento de trabajo (Universidad de San Andrés. Departamento de Economía) ;  |v 85. 
856 4 0 |u http://hdl.handle.net/10908/544