La presencia y la performance: el caso de "Velatón por Cristo"
Velatón por Cristo is a performance carried out in 2019, in the context of violence against LGBTIQ+ communities, specifically the lesbo-femicide of Nicole Saavedra and the attack on Matías Mella. A central aspect of the piece is based on a gender subversion, through which Mary is represented by a tr...
Guardado en:
| Autor principal: | |
|---|---|
| Formato: | Artículo revista |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
2023
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/13245 |
| Aporte de: |
| id |
I28-R267-article-13245 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
I28-R267-article-132452024-06-10T20:31:58Z La presencia y la performance: el caso de "Velatón por Cristo" Presence and Performance: the Case of "Velatón por Cristo" Campos Osorio, Natalia Performance Presence Gender violence Theater theory Theatricality Theatrical theory Teatralidad Performance Presencia Violencia de género Teoría del teatro Velatón por Cristo is a performance carried out in 2019, in the context of violence against LGBTIQ+ communities, specifically the lesbo-femicide of Nicole Saavedra and the attack on Matías Mella. A central aspect of the piece is based on a gender subversion, through which Mary is represented by a transvestite and Jesus, by a LGBTIQ+ woman. This article presents a case study, in which we hope to generate a theoretical discussion about how the presence of those who are not present is manifested. We will call these missing presences “non-presences” or “not selves”, analyzing how the theatrical representation of violent death seeks to keep the memory of the murdered woman alive. Velatón por Cristo es una performance realizada en 2019, en el marco de la violencia hacia las comunidades LGBTIQ+, específicamente el lesbofemicidio de Nicole Saavedra y el ataque a Matías Mella. Un aspecto central de la propuesta se basa en una subversión de género, en la que María es representada por una persona travestida y Jesús por una persona LGBTIQ+. En este artículo realizaremos el estudio de un caso, en el que esperamos generar una discusión teórica respecto a cómo se manifiesta la presencia de las que no están. Denominaremos a estas presencias faltantes “no resencias” o “no yo”, analizando cómo desde la representación teatral de la muerte violenta se busca mantener viva la memoria de la mujer asesinada. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires 2023-10-20 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/13245 10.34096/tdf.n38.13245 telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 38 (2023) 1669-6301 spa http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/13245/12377 Derechos de autor 2023 telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
| institution |
Universidad de Buenos Aires |
| institution_str |
I-28 |
| repository_str |
R-267 |
| container_title_str |
telondefondo |
| language |
Español |
| format |
Artículo revista |
| topic |
Performance Presence Gender violence Theater theory Theatricality Theatrical theory Teatralidad Performance Presencia Violencia de género Teoría del teatro |
| spellingShingle |
Performance Presence Gender violence Theater theory Theatricality Theatrical theory Teatralidad Performance Presencia Violencia de género Teoría del teatro Campos Osorio, Natalia La presencia y la performance: el caso de "Velatón por Cristo" |
| topic_facet |
Performance Presence Gender violence Theater theory Theatricality Theatrical theory Teatralidad Performance Presencia Violencia de género Teoría del teatro |
| author |
Campos Osorio, Natalia |
| author_facet |
Campos Osorio, Natalia |
| author_sort |
Campos Osorio, Natalia |
| title |
La presencia y la performance: el caso de "Velatón por Cristo" |
| title_short |
La presencia y la performance: el caso de "Velatón por Cristo" |
| title_full |
La presencia y la performance: el caso de "Velatón por Cristo" |
| title_fullStr |
La presencia y la performance: el caso de "Velatón por Cristo" |
| title_full_unstemmed |
La presencia y la performance: el caso de "Velatón por Cristo" |
| title_sort |
la presencia y la performance: el caso de "velatón por cristo" |
| description |
Velatón por Cristo is a performance carried out in 2019, in the context of violence against LGBTIQ+ communities, specifically the lesbo-femicide of Nicole Saavedra and the attack on Matías Mella. A central aspect of the piece is based on a gender subversion, through which Mary is represented by a transvestite and Jesus, by a LGBTIQ+ woman. This article presents a case study, in which we hope to generate a theoretical discussion about how the presence of those who are not present is manifested. We will call these missing presences “non-presences” or “not selves”, analyzing how the theatrical representation of violent death seeks to keep the memory of the murdered woman alive. |
| publisher |
Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires |
| publishDate |
2023 |
| url |
http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/13245 |
| work_keys_str_mv |
AT campososorionatalia lapresenciaylaperformanceelcasodevelatonporcristo AT campososorionatalia presenceandperformancethecaseofvelatonporcristo |
| first_indexed |
2024-08-14T02:00:02Z |
| last_indexed |
2024-08-14T02:00:02Z |
| _version_ |
1807326435542564864 |