La complejidad del primer año de vida universitaria. : Reflexiones en perspectiva ocupacional.
The first year of university life is a complex, adaptative and occupational challenge for the students, being the year in wich the highest levels of desertion in the system are reported in spite of the efforts made by the university to increase retention and permanence rates. Although multiple studi...
Guardado en:
| Autores principales: | , , |
|---|---|
| Formato: | Artículo revista |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Universidad Nacional del Litoral
2024
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/view/13770 |
| Aporte de: |
| id |
I26-R133-article-13770 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
I26-R133-article-137702024-12-18T14:26:18Z La complejidad del primer año de vida universitaria. : Reflexiones en perspectiva ocupacional. Abi Saad, Vanina Boggio, Carla Poletti, Lucía María estudiantes, educación superior, adaptación, rendimiento académico The first year of university life is a complex, adaptative and occupational challenge for the students, being the year in wich the highest levels of desertion in the system are reported in spite of the efforts made by the university to increase retention and permanence rates. Although multiple studies allow us to understand some of the diverse variables that contribute to this complexity, this work seeks to make a contribution to the understanding of the topic from an angle wich has not been proposed yet in the bibliography on the subject: the occupational dimension. With the support of the postulates of the Model of Human Occupation and the Science of Occupation, it will seek to advance in an explanation of the changes that students undergo in an occupational perspective, starting from the analysis of the person as a complex dynamic system, in permanent dialectic relationship with its environment, composed of three structural elements: volition, habituation and performance capacity, which are transformed during the process and that give rise to the development of different ways of participating occupationally, about living the demands of the environment, responding to them and reaching the academics goals. El primer año de vida universitaria configura un desafío adaptativo y ocupacional complejo para los estudiantes, siendo el año donde se reportan mayores niveles de deserción dentro del sistema a pesar de los esfuerzos que la universidad realiza para aumentar las tasas de retención y permanencia. Si bien múltiples estudios permiten comprender algunas de las diversas variables que aportan a esta complejidad, este trabajo busca realizar un aporte a la comprensión de la temática desde una perspectiva poco explorada: la dimensión ocupacional. Con apoyo en los postulados del Modelo de la Ocupación Humana y la Ciencia de la Ocupación buscará avanzar en una explicación de los cambios que transitan los estudiantes en perspectiva ocupacional, partiendo del análisis de la persona como sistema dinámico complejo, en permanente relación dialéctica con su ambiente, compuesta de tres elementos estructurales: volición, habituación y capacidad de desempeño, los que se transforman durante el proceso dando lugar al desarrollo de diferentes maneras de participar ocupacionalmente, de vivir las demandas del ambiente, de dar respuesta a ellas y de alcanzar las metas académicas. Universidad Nacional del Litoral 2024-12-06 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Archivo de texto application/pdf application/epub+zip https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/view/13770 10.14409/au.2024.25.e0048 Aula Universitaria; Núm. 25 (2024): Aula Universitaria; e0048 Aula Universitaria; No. 25 (2024): Aula Universitaria; e0048 2362-3330 1514-2566 10.14409/au.2024.25 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/view/13770/19575 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/view/13770/19576 Derechos de autor 2024 Aula Universitaria |
| institution |
Universidad Nacional del Litoral |
| institution_str |
I-26 |
| repository_str |
R-133 |
| container_title_str |
Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL) |
| language |
Español |
| format |
Artículo revista |
| topic |
estudiantes, educación superior, adaptación, rendimiento académico |
| spellingShingle |
estudiantes, educación superior, adaptación, rendimiento académico Abi Saad, Vanina Boggio, Carla Poletti, Lucía María La complejidad del primer año de vida universitaria. : Reflexiones en perspectiva ocupacional. |
| topic_facet |
estudiantes, educación superior, adaptación, rendimiento académico |
| author |
Abi Saad, Vanina Boggio, Carla Poletti, Lucía María |
| author_facet |
Abi Saad, Vanina Boggio, Carla Poletti, Lucía María |
| author_sort |
Abi Saad, Vanina |
| title |
La complejidad del primer año de vida universitaria. : Reflexiones en perspectiva ocupacional. |
| title_short |
La complejidad del primer año de vida universitaria. : Reflexiones en perspectiva ocupacional. |
| title_full |
La complejidad del primer año de vida universitaria. : Reflexiones en perspectiva ocupacional. |
| title_fullStr |
La complejidad del primer año de vida universitaria. : Reflexiones en perspectiva ocupacional. |
| title_full_unstemmed |
La complejidad del primer año de vida universitaria. : Reflexiones en perspectiva ocupacional. |
| title_sort |
la complejidad del primer año de vida universitaria. : reflexiones en perspectiva ocupacional. |
| description |
The first year of university life is a complex, adaptative and occupational challenge for the students, being the year in wich the highest levels of desertion in the system are reported in spite of the efforts made by the university to increase retention and permanence rates.
Although multiple studies allow us to understand some of the diverse variables that contribute to this complexity, this work seeks to make a contribution to the understanding of the topic from an angle wich has not been proposed yet in the bibliography on the subject: the occupational dimension. With the support of the postulates of the Model of Human Occupation and the Science of Occupation, it will seek to advance in an explanation of the changes that students undergo in an occupational perspective, starting from the analysis of the person as a complex dynamic system, in permanent dialectic relationship with its environment, composed of three structural elements: volition, habituation and performance capacity, which are transformed during the process and that give rise to the development of different ways of participating occupationally, about living the demands of the environment, responding to them and reaching the academics goals. |
| publisher |
Universidad Nacional del Litoral |
| publishDate |
2024 |
| url |
https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/view/13770 |
| work_keys_str_mv |
AT abisaadvanina lacomplejidaddelprimeranodevidauniversitariareflexionesenperspectivaocupacional AT boggiocarla lacomplejidaddelprimeranodevidauniversitariareflexionesenperspectivaocupacional AT polettiluciamaria lacomplejidaddelprimeranodevidauniversitariareflexionesenperspectivaocupacional |
| first_indexed |
2025-02-05T23:06:08Z |
| last_indexed |
2025-02-05T23:06:08Z |
| _version_ |
1823260560037249024 |