The atmosphere of intimacy i n La penumbra que hemos atravesado of Lalla Romano
We begin the analysis of the novelLa penombra che abbiamo attraversato by raising a general question (how the original geographical-cultural space can be decisive in an author’s literary expression) and highlighting an authorial methodology (how Lalla Romano converts memory mechanisms in literary pr...
Guardado en:
| Autor principal: | |
|---|---|
| Formato: | Artículo revista |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Departamento de Letras - Facultad de Humanidade
2023
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/letras/article/view/5071 |
| Aporte de: |
| id |
I22-R128-article-5071 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
I22-R128-article-50712024-12-09T15:05:01Z The atmosphere of intimacy i n La penumbra que hemos atravesado of Lalla Romano La atmósfera de intimidad en La penumbra que hemos atravesado de Lalla Romano Esteban, Mariana Ethel Espacio Memoria Intimidad Reticencia Alusión Space Memory Intimacy Reticence Allusion We begin the analysis of the novelLa penombra che abbiamo attraversato by raising a general question (how the original geographical-cultural space can be decisive in an author’s literary expression) and highlighting an authorial methodology (how Lalla Romano converts memory mechanisms in literary procedures, thus contributing to the construction of a collective memory).In a second stage/instance, we develop the central hypothesis: we argue that the novel is specifically based on an atmosphere of intimacy. Appealing to Genette ́s categories, we formulate a possible division between two overlapping levels of intimacy: that of textuality and that of transtextuality. Regarding the first level, we argue that the author creates the atmosphere of intrinsic intimacy of the novel, relying on the use of three resources: metaphor, image and reticence. Regarding the second one, we assume that Romano builds an atmosphere of intimacy with the reader through use of the allusion technique, inducing the discovery of various concomitances with other texts and authors exogenous to the Italian space, and thus suggesting possible relocations of the work in the field of universal literature Comenzamos el análisis de la novela La penumbra que hemos atravesado planteando una cuestión general (cómo el espacio geográfico-cultural original puede ser determinante en la expresión literaria de un autor) y poniendo en relieve una metodología autoral (cómo Lalla Romano convierte los mecanismos de la memoria en procedimientos literarios, contribuyendo así a la construcción de una memoria colectiva). En un segundo momento desarrollamos la hipótesis central: sostenemos que la novela se asienta específicamente sobre una atmósfera de intimidad. Apelando a categorías de Genette, formulamos una posible división entre dos planos de intimidad superpuestos: el de la textualidad y el de la transtextualidad. En relación con el primero, sostenemos que la autora crea la atmósfera de intimidad intrínseca de la novela apoyándose en el empleo de tres recursos: la metáfora, la imagen y la reticencia. En cuanto al segundo plano, entendemos que Romano construye una atmosfera de intimidad con el lector a través del uso de la técnica de la alusión, induciendo al descubrimiento de diversas concomitancias con otros textos y autores exógenos al espacio italiano, y sugiriendo de este modo posibles reubicaciones de la obra en el campo de la literatura universal. Departamento de Letras - Facultad de Humanidade 2023-12-11 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/letras/article/view/5071 Language and Literature Magazine; No. 41 (2023): Revista de Lengua y Literatura Revista de Lengua y Literatura; Núm. 41 (2023): Revista de Lengua y Literatura 2408-4646 0327-1951 spa https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/letras/article/view/5071/62031 Derechos de autor 2023 Revista de Lengua y Literatura https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ |
| institution |
Universidad Nacional del Comahue |
| institution_str |
I-22 |
| repository_str |
R-128 |
| container_title_str |
Repositorio de Revistas Electrónicas REVELE (UNComahue) |
| language |
Español |
| format |
Artículo revista |
| topic |
Espacio Memoria Intimidad Reticencia Alusión Space Memory Intimacy Reticence Allusion |
| spellingShingle |
Espacio Memoria Intimidad Reticencia Alusión Space Memory Intimacy Reticence Allusion Esteban, Mariana Ethel The atmosphere of intimacy i n La penumbra que hemos atravesado of Lalla Romano |
| topic_facet |
Espacio Memoria Intimidad Reticencia Alusión Space Memory Intimacy Reticence Allusion |
| author |
Esteban, Mariana Ethel |
| author_facet |
Esteban, Mariana Ethel |
| author_sort |
Esteban, Mariana Ethel |
| title |
The atmosphere of intimacy i n La penumbra que hemos atravesado of Lalla Romano |
| title_short |
The atmosphere of intimacy i n La penumbra que hemos atravesado of Lalla Romano |
| title_full |
The atmosphere of intimacy i n La penumbra que hemos atravesado of Lalla Romano |
| title_fullStr |
The atmosphere of intimacy i n La penumbra que hemos atravesado of Lalla Romano |
| title_full_unstemmed |
The atmosphere of intimacy i n La penumbra que hemos atravesado of Lalla Romano |
| title_sort |
atmosphere of intimacy i n la penumbra que hemos atravesado of lalla romano |
| description |
We begin the analysis of the novelLa penombra che abbiamo attraversato by raising a general question (how the original geographical-cultural space can be decisive in an author’s literary expression) and highlighting an authorial methodology (how Lalla Romano converts memory mechanisms in literary procedures, thus contributing to the construction of a collective memory).In a second stage/instance, we develop the central hypothesis: we argue that the novel is specifically based on an atmosphere of intimacy. Appealing to Genette ́s categories, we formulate a possible division between two overlapping levels of intimacy: that of textuality and that of transtextuality. Regarding the first level, we argue that the author creates the atmosphere of intrinsic intimacy of the novel, relying on the use of three resources: metaphor, image and reticence. Regarding the second one, we assume that Romano builds an atmosphere of intimacy with the reader through use of the allusion technique, inducing the discovery of various concomitances with other texts and authors exogenous to the Italian space, and thus suggesting possible relocations of the work in the field of universal literature |
| publisher |
Departamento de Letras - Facultad de Humanidade |
| publishDate |
2023 |
| url |
https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/letras/article/view/5071 |
| work_keys_str_mv |
AT estebanmarianaethel theatmosphereofintimacyinlapenumbraquehemosatravesadooflallaromano AT estebanmarianaethel laatmosferadeintimidadenlapenumbraquehemosatravesadodelallaromano AT estebanmarianaethel atmosphereofintimacyinlapenumbraquehemosatravesadooflallaromano |
| first_indexed |
2024-08-12T23:05:40Z |
| last_indexed |
2025-02-05T23:00:39Z |
| _version_ |
1823260215420649472 |