Comenzar en ruinas. Hernán Ronsino

In four books published by Hernán Ronsino I examine the gestures of definition of a tone, a space, a thematic repertory and a type of filiation. These features correspond to what we usually call the beginnings of an author. In these narratives we perceive specific relations with past the insistent s...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Premat, Julio
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: CETYCLI 2018
Materias:
Acceso en línea:https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/159
Aporte de:
id I15-R206-article-159
record_format ojs
spelling I15-R206-article-1592018-03-22T14:59:33Z Comenzar en ruinas. Hernán Ronsino Premat, Julio Ronsino memoria anacronismo comienzo tradición memory anachronism begginings tradition In four books published by Hernán Ronsino I examine the gestures of definition of a tone, a space, a thematic repertory and a type of filiation. These features correspond to what we usually call the beginnings of an author. In these narratives we perceive specific relations with past the insistent stagings of memory and tradition, just like a retrospective position in imaginary terms.These characteristics sketch de portrait of an anachronistic author and, consequently, out of step with de dominant features of his time. I wonder here if this marginality of Ronsino is real or only apparent. Indeed, his propositions of resistance, continuation of literature and the search for the originality in the past, make of him a symptomatic figure of the literature which we call contemporary. Se analizan los cuatro libros publicados por Hernán Ronsino en tanto que gesto de definición de un tono, de un espacio, de un repertorio temático, así como de un tipo de filiación, todo lo cual se corresponde con lo que tradicionalmente denominamos los comienzos o beginnings de un escritor. En los textos se perciben relaciones dramatizadas con el pasado, insistentes escenificaciones del recuerdo y de la tradición, así como una posición imaginaria digamos retrospectiva.Dichas características trazan el retrato de un escritor anacrónico y, por lo tanto, en alguna medida en desfase frente a los rasgos dominantes de su época. Me interrogo aquí si la marginalidad de Ronsino no es sólo aparente, en la medida en que, desde sus postulados de resistencia, de continuación de la literatura y de búsqueda de la originalidad en el pasado, su figura podría ser vista como sintomática o emblemática de la literatura llamada contemporánea. CETYCLI 2018-03-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/159 10.35305/b.v7i14.159 Badebec; Vol. 7 Núm. 14 (2018): Marzo 2018; 164-189 1853-9580 spa https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/159/145 https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/159/147
institution Universidad Nacional de Rosario
institution_str I-15
repository_str R-206
container_title_str Badebec
language Español
format Artículo revista
topic Ronsino
memoria
anacronismo
comienzo
tradición
memory
anachronism
begginings
tradition
spellingShingle Ronsino
memoria
anacronismo
comienzo
tradición
memory
anachronism
begginings
tradition
Premat, Julio
Comenzar en ruinas. Hernán Ronsino
topic_facet Ronsino
memoria
anacronismo
comienzo
tradición
memory
anachronism
begginings
tradition
author Premat, Julio
author_facet Premat, Julio
author_sort Premat, Julio
title Comenzar en ruinas. Hernán Ronsino
title_short Comenzar en ruinas. Hernán Ronsino
title_full Comenzar en ruinas. Hernán Ronsino
title_fullStr Comenzar en ruinas. Hernán Ronsino
title_full_unstemmed Comenzar en ruinas. Hernán Ronsino
title_sort comenzar en ruinas. hernán ronsino
description In four books published by Hernán Ronsino I examine the gestures of definition of a tone, a space, a thematic repertory and a type of filiation. These features correspond to what we usually call the beginnings of an author. In these narratives we perceive specific relations with past the insistent stagings of memory and tradition, just like a retrospective position in imaginary terms.These characteristics sketch de portrait of an anachronistic author and, consequently, out of step with de dominant features of his time. I wonder here if this marginality of Ronsino is real or only apparent. Indeed, his propositions of resistance, continuation of literature and the search for the originality in the past, make of him a symptomatic figure of the literature which we call contemporary.
publisher CETYCLI
publishDate 2018
url https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/159
work_keys_str_mv AT prematjulio comenzarenruinashernanronsino
first_indexed 2023-05-11T18:50:11Z
last_indexed 2023-05-11T18:50:11Z
_version_ 1765624786505957376