The time of the acacia: The representation in El árbol of Gustavo Fontán

This paper is an approach of the film El árbol (2006) de Gustavo Fontán, the first movie of the Ciclo de la casa, masterpiece that introduces into a distinctive manner of production in the producer filmography. Fontán submerges himself into the universe of his parents home so that he can narrate the...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Genero, Pablo
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Departamento de Cine y TV, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba 2018
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/20903
Aporte de:
id I10-R367-article-20903
record_format ojs
spelling I10-R367-article-209032020-11-01T03:56:09Z The time of the acacia: The representation in El árbol of Gustavo Fontán El tiempo de la acacia. La representación en El árbol de Gustavo Fontán Genero, Pablo Representación Cine de lo real Cine argentino Gustavo Fontán Representation Cinema of the real Argentinian films Gustavo Fontán This paper is an approach of the film El árbol (2006) de Gustavo Fontán, the first movie of the Ciclo de la casa, masterpiece that introduces into a distinctive manner of production in the producer filmography. Fontán submerges himself into the universe of his parents home so that he can narrate the subsistence of an acacia that lives in the sidewalk of the house. Through various cinematographic language resources he proposes a way the representation that escapes from any category and gender to integrate them in a narration inhabitated by the cotidianity of an elderly couple. The text proposes an analysis of the representation used by the director to recognize the universe builted with the cinematographic language resources. El presente trabajo aborda la película El árbol (2006) de Gustavo Fontán, primera película del Ciclo de la casa, obra que inicia a un modo distintivo de producción en la filmografía del director. Fontán se sumerge en el universo de su casa paterna para narrar la subsistencia de una acacia que habita la vereda del hogar. A través de diversos recursos plantea un modo de representación que escapa a categorías y géneros, para integrarlas a un relato poblado por lo cotidiano de una pareja de ancianos. El texto se propone un análisis de la representación trabajada por el director, para reconocer el universo construido, a través de los recursos del lenguaje cinematográfico.  Departamento de Cine y TV, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba 2018-11-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/20903 10.55442/tomauno.n6.2018.20903 Toma Uno; No. 6 (2018): Breakthrough cinemas: New ways of making and thinking about cinema throughout history.; 153-162 TOMA UNO; Núm. 6 (2018): Cines de ruptura: Nuevas formas de hacer y pensar el cine a lo largo de la historia; 153-162 2250-4524 2313-9692 10.55442/tomauno.n6.2018 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/20903/20503 Derechos de autor 2018 TOMA UNO http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-367
container_title_str TOMA UNO
language Español
format Artículo revista
topic Representación
Cine de lo real
Cine argentino
Gustavo Fontán
Representation
Cinema of the real
Argentinian films
Gustavo Fontán
spellingShingle Representación
Cine de lo real
Cine argentino
Gustavo Fontán
Representation
Cinema of the real
Argentinian films
Gustavo Fontán
Genero, Pablo
The time of the acacia: The representation in El árbol of Gustavo Fontán
topic_facet Representación
Cine de lo real
Cine argentino
Gustavo Fontán
Representation
Cinema of the real
Argentinian films
Gustavo Fontán
author Genero, Pablo
author_facet Genero, Pablo
author_sort Genero, Pablo
title The time of the acacia: The representation in El árbol of Gustavo Fontán
title_short The time of the acacia: The representation in El árbol of Gustavo Fontán
title_full The time of the acacia: The representation in El árbol of Gustavo Fontán
title_fullStr The time of the acacia: The representation in El árbol of Gustavo Fontán
title_full_unstemmed The time of the acacia: The representation in El árbol of Gustavo Fontán
title_sort time of the acacia: the representation in el árbol of gustavo fontán
description This paper is an approach of the film El árbol (2006) de Gustavo Fontán, the first movie of the Ciclo de la casa, masterpiece that introduces into a distinctive manner of production in the producer filmography. Fontán submerges himself into the universe of his parents home so that he can narrate the subsistence of an acacia that lives in the sidewalk of the house. Through various cinematographic language resources he proposes a way the representation that escapes from any category and gender to integrate them in a narration inhabitated by the cotidianity of an elderly couple. The text proposes an analysis of the representation used by the director to recognize the universe builted with the cinematographic language resources.
publisher Departamento de Cine y TV, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba
publishDate 2018
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/20903
work_keys_str_mv AT generopablo thetimeoftheacaciatherepresentationinelarbolofgustavofontan
AT generopablo eltiempodelaacacialarepresentacionenelarboldegustavofontan
AT generopablo timeoftheacaciatherepresentationinelarbolofgustavofontan
first_indexed 2024-09-03T22:56:57Z
last_indexed 2024-09-03T22:56:57Z
_version_ 1809217452624576512