Los déficits de la coordinación intergubernamental en Argentina.:
Abstract: Argentina is a federal country with severe deficits in intergovernmental relations. The few existing coordination instances are insufficient to channel the multiplicity of multilevel public policy spheres typical of current cooperative federalisms. For its part, the lack of political agree...
Guardado en:
| Autor principal: | |
|---|---|
| Formato: | Artículo revista |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Instituto de Investigación y Formación en Administración Pública (IIFAP-FCS-UNC)
2021
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/APyS/article/view/35195 |
| Aporte de: |
| id |
I10-R357-article-35195 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
I10-R357-article-351952023-09-01T15:18:55Z Los déficits de la coordinación intergubernamental en Argentina.: Bernal, Marcelo Federalism. Argentine federalism. Argentine subnational federalism. Intergovernmental Relations. Intergovernmental coordination Federalismo. Federalismo argentino. Federalismo subnacional argentino. Relaciones Intergubernamentales. Coordinación intergubernamental. Abstract: Argentina is a federal country with severe deficits in intergovernmental relations. The few existing coordination instances are insufficient to channel the multiplicity of multilevel public policy spheres typical of current cooperative federalisms. For its part, the lack of political agreements to implement the institutional arrangements resulting from the last constitutional reform of 1994 have pushed the country towards a fiscal federalism without rules of the game and an unfinished process of devolution of powers. To this are added the problems derived from the decentralization processes carried out in the seventies and nineties of the last century, by which the management and financing of two of the most expensive and complex state apparatuses to articulate were transferred to the provinces - education and health - without adequate planning of said transfer between the bureaucracies involved or an adequate analysis of the existing state capacities in each province. The addition of these factors reveals a severe deficit of RIGS that give way to intergovernmentality in Argentine federalism and, due to this, the dialogues between governments are preeminently informal and personalized, showing in them the asymmetries of power between the parties. This paper describes and analyzes in depth the deficits in norms, institutions and processes that give rise to multilevel dialogues and their main consequences in terms of balances of power in Argentine subnational federalism. Argentina es un país federal que presenta severos déficits en materia de relaciones intergubernamentales. Las escasas instancias de coordinación existentes resultan insuficientes para dar cauce a la multiplicidad de esferas de políticas públicas multinivel propias de los federalismos cooperativos actuales. Por su parte, la falta de acuerdos políticos para poner en marcha los arreglos institucionales provenientes de la última reforma constitucional del año 1994 han empujado al país hacia un federalismo fiscal sin reglas de juego y a un inconcluso proceso de devolución de competencias. A ello se añaden los problemas derivados de los procesos de descentralización llevados a cabo en los años setenta y noventa del siglo pasado por los cuáles se trasladaron hacia las provincias la gestión y el financiamiento de dos de los aparatos estatales más costosos y complejos de articular -educación y salud- sin una adecuada planificación de dicho traspaso entre las burocracias involucradas ni un adecuado análisis de las capacidades estatales existentes en cada provincia. El agregado de estos factores desnuda un severo déficit de RIGS que den cauce a la intergubernamentalidad en el federalismo argentino y, debido a ello, los diálogos entre gobiernos son preeminentemente informales y personalizados, evidenciándose en los mismos las asimetrías de poder entre las partes. En este trabajo se describen y analizan en profundidad los déficits de normas, instituciones y procesos que den cauce a los diálogos multinivel y sus principales consecuencias em términos de balances de poder en el federalismo subnacional argentino. Instituto de Investigación y Formación en Administración Pública (IIFAP-FCS-UNC) 2021-12-15 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html https://revistas.unc.edu.ar/index.php/APyS/article/view/35195 Administración Pública y Sociedad (APyS); Núm. 12 (2021): Julio - Diciembre; 57-73 2524-9568 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/APyS/article/view/35195/36280 https://revistas.unc.edu.ar/index.php/APyS/article/view/35195/36281 Derechos de autor 2021 MARCELO BERNAL http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
| institution |
Universidad Nacional de Córdoba |
| institution_str |
I-10 |
| repository_str |
R-357 |
| container_title_str |
Administración Pública y Sociedad (APyS) |
| language |
Español |
| format |
Artículo revista |
| topic |
Federalism. Argentine federalism. Argentine subnational federalism. Intergovernmental Relations. Intergovernmental coordination Federalismo. Federalismo argentino. Federalismo subnacional argentino. Relaciones Intergubernamentales. Coordinación intergubernamental. |
| spellingShingle |
Federalism. Argentine federalism. Argentine subnational federalism. Intergovernmental Relations. Intergovernmental coordination Federalismo. Federalismo argentino. Federalismo subnacional argentino. Relaciones Intergubernamentales. Coordinación intergubernamental. Bernal, Marcelo Los déficits de la coordinación intergubernamental en Argentina.: |
| topic_facet |
Federalism. Argentine federalism. Argentine subnational federalism. Intergovernmental Relations. Intergovernmental coordination Federalismo. Federalismo argentino. Federalismo subnacional argentino. Relaciones Intergubernamentales. Coordinación intergubernamental. |
| author |
Bernal, Marcelo |
| author_facet |
Bernal, Marcelo |
| author_sort |
Bernal, Marcelo |
| title |
Los déficits de la coordinación intergubernamental en Argentina.: |
| title_short |
Los déficits de la coordinación intergubernamental en Argentina.: |
| title_full |
Los déficits de la coordinación intergubernamental en Argentina.: |
| title_fullStr |
Los déficits de la coordinación intergubernamental en Argentina.: |
| title_full_unstemmed |
Los déficits de la coordinación intergubernamental en Argentina.: |
| title_sort |
los déficits de la coordinación intergubernamental en argentina.: |
| description |
Abstract: Argentina is a federal country with severe deficits in intergovernmental relations. The few existing coordination instances are insufficient to channel the multiplicity of multilevel public policy spheres typical of current cooperative federalisms. For its part, the lack of political agreements to implement the institutional arrangements resulting from the last constitutional reform of 1994 have pushed the country towards a fiscal federalism without rules of the game and an unfinished process of devolution of powers. To this are added the problems derived from the decentralization processes carried out in the seventies and nineties of the last century, by which the management and financing of two of the most expensive and complex state apparatuses to articulate were transferred to the provinces - education and health - without adequate planning of said transfer between the bureaucracies involved or an adequate analysis of the existing state capacities in each province. The addition of these factors reveals a severe deficit of RIGS that give way to intergovernmentality in Argentine federalism and, due to this, the dialogues between governments are preeminently informal and personalized, showing in them the asymmetries of power between the parties. This paper describes and analyzes in depth the deficits in norms, institutions and processes that give rise to multilevel dialogues and their main consequences in terms of balances of power in Argentine subnational federalism. |
| publisher |
Instituto de Investigación y Formación en Administración Pública (IIFAP-FCS-UNC) |
| publishDate |
2021 |
| url |
https://revistas.unc.edu.ar/index.php/APyS/article/view/35195 |
| work_keys_str_mv |
AT bernalmarcelo losdeficitsdelacoordinacionintergubernamentalenargentina |
| first_indexed |
2024-09-03T22:22:25Z |
| last_indexed |
2024-09-03T22:22:25Z |
| _version_ |
1809215280220471296 |