Saberes ambientales y extensión como sustrato de las prácticas integrales

The growing deterioration of the environment as a result of the globalized extractivist policy, has led to an environmental crisis. It is a crisis of knowledge and of ways to understand, explain and manage the environment. This crisis is a crisis of the hegemonic epistemologies, imposed by cartesian...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Zavaro Pérez, Carlos A.
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Secretaría de Extensión Universitaria 2020
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/30566
Aporte de:
id I10-R10article-30566
record_format ojs
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-10
container_title_str Revistas de la UNC
language Español
format Artículo revista
topic environmental rationality; critical extensión; epistemology; knowledge
racionalidad ambiental; extensión crítica; epistemología; saberes
spellingShingle environmental rationality; critical extensión; epistemology; knowledge
racionalidad ambiental; extensión crítica; epistemología; saberes
Zavaro Pérez, Carlos A.
Saberes ambientales y extensión como sustrato de las prácticas integrales
topic_facet environmental rationality; critical extensión; epistemology; knowledge
racionalidad ambiental; extensión crítica; epistemología; saberes
author Zavaro Pérez, Carlos A.
author_facet Zavaro Pérez, Carlos A.
author_sort Zavaro Pérez, Carlos A.
title Saberes ambientales y extensión como sustrato de las prácticas integrales
title_short Saberes ambientales y extensión como sustrato de las prácticas integrales
title_full Saberes ambientales y extensión como sustrato de las prácticas integrales
title_fullStr Saberes ambientales y extensión como sustrato de las prácticas integrales
title_full_unstemmed Saberes ambientales y extensión como sustrato de las prácticas integrales
title_sort saberes ambientales y extensión como sustrato de las prácticas integrales
description The growing deterioration of the environment as a result of the globalized extractivist policy, has led to an environmental crisis. It is a crisis of knowledge and of ways to understand, explain and manage the environment. This crisis is a crisis of the hegemonic epistemologies, imposed by cartesian heritage. Considering this phenomenon, we need to generate new logics which could allow us to create new perspectives and readings, without resigning the disciplinary knowledge, but making it possible to integrate new readings and theoretical frameworks instead. In this context, University can train future generations of professionals, encouraging the integration of environmental knowledge into the curriculum, rescuing their historical traditions and articulating academic background with popular knowledge and experiences. University outreach is the substrate which could guarantee a situated practice, allowing the integration of academic functions, methodologies and knowledge as a path leading to a socially sustainable environment.
publisher Secretaría de Extensión Universitaria
publishDate 2020
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/30566
work_keys_str_mv AT zavaroperezcarlosa saberesambientalesyextensioncomosustratodelaspracticasintegrales
bdutipo_str Revistas
_version_ 1764819783416545280