Trayectorias educativas y egresos en tiempos de pandemia

This article was prepared collectively by the members of the outreach project "Bodies, social ties and coexistence" (School of Psychology, National University of La Plata) with the intention of systematizing and showing a joint work experience with secondary schools in the city of La Plata...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Patierno, Nicolás, Ayala, Karen, Rochetti Yharour, Cecilia, De Lucca, Virginia, Perín, Giuliana, Lanzillotta, Paula
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Secretaría de Extensión Universitaria 2021
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/36146
Aporte de:
id I10-R10-article-36146
record_format ojs
spelling I10-R10-article-361462021-12-17T14:05:43Z Trayectorias educativas y egresos en tiempos de pandemia Patierno, Nicolás Ayala, Karen Rochetti Yharour, Cecilia De Lucca, Virginia Perín, Giuliana Lanzillotta, Paula High school; Pandemic; Educational background; Graduation; Outreach Escuela Secundaria; Pandemia; Trayectorias Educativas; Egreso; Extensión This article was prepared collectively by the members of the outreach project "Bodies, social ties and coexistence" (School of Psychology, National University of La Plata) with the intention of systematizing and showing a joint work experience with secondary schools in the city of La Plata and Florencio Varela. The objective of the project was to help students in their last year of high school to reflect on their educational background in a context in which, due to the spread of the Covid-19 pandemic, attendance at schools had to be temporarily discontinued as a preventive measure. Within this framework, we designed a booklet made up of different activities so that young people could share their experiences through written stories, images, drawings, etc. It should be clarified that the distribution of the booklet involved the collaboration of directors, teachers, preceptors and school guidance teams, who, despite the aforementioned difficulties, actively contributed so that the booklet would reach the summoned students. This proved that, even in extremely difficult times, it is possible to keep the pedagogical bond with students, through building interdisciplinary and inter-institutional teams. El presente escrito fue elaborado de manera colectiva por las y los integrantes del proyecto de extensión “Cuerpos, lazos sociales y convivencias” (Secretaría de Extensión de la Universidad Nacional de La Plata), con la intención de sistematizar y divulgar una experiencia de trabajo conjunta con escuelas secundarias de la ciudad de La Plata y Florencio Varela. El objetivo de la misma fue contribuir a que los y las estudiantes del último año de la escuela secundaria puedan reflexionar sobre sus trayectorias educativas en un contexto en el que, debido al avance de la pandemia por Covid-19, la presencialidad en las escuelas debió interrumpirse temporalmente como medida de prevención. En este marco, diseñamos un cuadernillo compuesto por diversas actividades para que los y las jóvenes puedan compartir sus experiencias a través del relato escrito, imágenes, dibujos, etc. Cabe aclarar que la distribución del cuadernillo contó con la colaboración de directivos, docentes, preceptores y equipos de orientación escolar que, pese a las dificultades antes mencionadas, contribuyeron activamente para que el cuadernillo llegue a los y las estudiantes convocados. Demostrando así que, aun en momentos sumamente difíciles es posible sostener el vínculo pedagógico con estudiantes, desde equipos interdisciplinarios e interinstitucionales. Secretaría de Extensión Universitaria 2021-12-17 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/36146 ExT: Revista de Extensión de la UNC; Núm. 14 (2021): Las transformaciones en las prácticas extensionistas que produjeron las políticas públicas y gubernamentales para enfrentar la pandemia de COVID-19 (2) 2796-9053 2250-7272 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/36146/36359 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-10
container_title_str Revistas de la UNC
language Español
format Artículo revista
topic High school; Pandemic; Educational background; Graduation; Outreach
Escuela Secundaria; Pandemia; Trayectorias Educativas; Egreso; Extensión
spellingShingle High school; Pandemic; Educational background; Graduation; Outreach
Escuela Secundaria; Pandemia; Trayectorias Educativas; Egreso; Extensión
Patierno, Nicolás
Ayala, Karen
Rochetti Yharour, Cecilia
De Lucca, Virginia
Perín, Giuliana
Lanzillotta, Paula
Trayectorias educativas y egresos en tiempos de pandemia
topic_facet High school; Pandemic; Educational background; Graduation; Outreach
Escuela Secundaria; Pandemia; Trayectorias Educativas; Egreso; Extensión
author Patierno, Nicolás
Ayala, Karen
Rochetti Yharour, Cecilia
De Lucca, Virginia
Perín, Giuliana
Lanzillotta, Paula
author_facet Patierno, Nicolás
Ayala, Karen
Rochetti Yharour, Cecilia
De Lucca, Virginia
Perín, Giuliana
Lanzillotta, Paula
author_sort Patierno, Nicolás
title Trayectorias educativas y egresos en tiempos de pandemia
title_short Trayectorias educativas y egresos en tiempos de pandemia
title_full Trayectorias educativas y egresos en tiempos de pandemia
title_fullStr Trayectorias educativas y egresos en tiempos de pandemia
title_full_unstemmed Trayectorias educativas y egresos en tiempos de pandemia
title_sort trayectorias educativas y egresos en tiempos de pandemia
description This article was prepared collectively by the members of the outreach project "Bodies, social ties and coexistence" (School of Psychology, National University of La Plata) with the intention of systematizing and showing a joint work experience with secondary schools in the city of La Plata and Florencio Varela. The objective of the project was to help students in their last year of high school to reflect on their educational background in a context in which, due to the spread of the Covid-19 pandemic, attendance at schools had to be temporarily discontinued as a preventive measure. Within this framework, we designed a booklet made up of different activities so that young people could share their experiences through written stories, images, drawings, etc. It should be clarified that the distribution of the booklet involved the collaboration of directors, teachers, preceptors and school guidance teams, who, despite the aforementioned difficulties, actively contributed so that the booklet would reach the summoned students. This proved that, even in extremely difficult times, it is possible to keep the pedagogical bond with students, through building interdisciplinary and inter-institutional teams.
publisher Secretaría de Extensión Universitaria
publishDate 2021
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/36146
work_keys_str_mv AT patiernonicolas trayectoriaseducativasyegresosentiemposdepandemia
AT ayalakaren trayectoriaseducativasyegresosentiemposdepandemia
AT rochettiyharourcecilia trayectoriaseducativasyegresosentiemposdepandemia
AT deluccavirginia trayectoriaseducativasyegresosentiemposdepandemia
AT peringiuliana trayectoriaseducativasyegresosentiemposdepandemia
AT lanzillottapaula trayectoriaseducativasyegresosentiemposdepandemia
first_indexed 2022-08-20T00:55:28Z
last_indexed 2022-08-20T00:55:28Z
_version_ 1770716574846550016