¿Cómo mejorar la convivencia entre jóvenes en la escuela?

This work presents the experience of a group of teacher-researchers from the School of Psychology, UNCiencia (UNScience, the University Agency for of the Dissemination of Science, Art and Technology of the National University of Córdoba), and the  Training and Research Institute of Educator...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Cardozo , Griselda, Ardiles , Romina, Fantino , Ivana
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Secretaría de Extensión Universitaria 2020
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/30555
Aporte de:
id I10-R10-article-30555
record_format ojs
spelling I10-R10-article-305552020-10-19T20:37:52Z ¿Cómo mejorar la convivencia entre jóvenes en la escuela? Cardozo , Griselda Ardiles , Romina Fantino , Ivana outreach ; research ; bullying ; health promotion Extensión; Investigación; Acoso entre pares; Promoción de la salud This work presents the experience of a group of teacher-researchers from the School of Psychology, UNCiencia (UNScience, the University Agency for of the Dissemination of Science, Art and Technology of the National University of Córdoba), and the  Training and Research Institute of Educators of Córdoba, with the aim of designing a working methodology to prevent bullying among peers at schools. The proposal is part of the Program for the Dissemination of Research Findings of the Province of Córdoba. On the other hand, this work shares the results of the application of this methodology in a group of students from a secondary school. Finally, the social dimension of outreach practices is recovered as a substantial function by responding to the society's demand of preventing the pressing issue of bullying at school level. El trabajo presenta la experiencia realizada por un grupo de docentes-investigadoras de la Facultad de Psicología, la agencia universitaria de comunicación pública de la ciencia, el arte y la tecnología de la UNC, y el Instituto de Capacitación e Investigación de los Educadores de Córdoba, con el objetivo diseñar un dispositivo de trabajo para prevenir el acoso entre pares a nivel escolar. La propuesta fue realizada en el marco del Programa de Transferencia de los Resultados de la Investigación de la Provincia de Córdoba. Por otro lado, expone los resultados de la aplicación del dispositivo en un grupo de estudiantes de una escuela de nivel secundario. Finalmente, se recupera la dimensión social de la extensión como función sustancial al responder a la demanda de la sociedad en vista a la prevención de una temática tan acuciante a nivel escolar como lo es el acoso entre pares. Secretaría de Extensión Universitaria 2020-10-19 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/30555 ExT: Revista de Extensión de la UNC; Núm. 11 (2020): El género, el ambiente y la economía del conocimiento 2796-9053 2250-7272 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/30555/31302 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-10
container_title_str Revistas de la UNC
language Español
format Artículo revista
topic outreach ; research ; bullying ; health promotion
Extensión; Investigación; Acoso entre pares; Promoción de la salud
spellingShingle outreach ; research ; bullying ; health promotion
Extensión; Investigación; Acoso entre pares; Promoción de la salud
Cardozo , Griselda
Ardiles , Romina
Fantino , Ivana
¿Cómo mejorar la convivencia entre jóvenes en la escuela?
topic_facet outreach ; research ; bullying ; health promotion
Extensión; Investigación; Acoso entre pares; Promoción de la salud
author Cardozo , Griselda
Ardiles , Romina
Fantino , Ivana
author_facet Cardozo , Griselda
Ardiles , Romina
Fantino , Ivana
author_sort Cardozo , Griselda
title ¿Cómo mejorar la convivencia entre jóvenes en la escuela?
title_short ¿Cómo mejorar la convivencia entre jóvenes en la escuela?
title_full ¿Cómo mejorar la convivencia entre jóvenes en la escuela?
title_fullStr ¿Cómo mejorar la convivencia entre jóvenes en la escuela?
title_full_unstemmed ¿Cómo mejorar la convivencia entre jóvenes en la escuela?
title_sort ¿cómo mejorar la convivencia entre jóvenes en la escuela?
description This work presents the experience of a group of teacher-researchers from the School of Psychology, UNCiencia (UNScience, the University Agency for of the Dissemination of Science, Art and Technology of the National University of Córdoba), and the  Training and Research Institute of Educators of Córdoba, with the aim of designing a working methodology to prevent bullying among peers at schools. The proposal is part of the Program for the Dissemination of Research Findings of the Province of Córdoba. On the other hand, this work shares the results of the application of this methodology in a group of students from a secondary school. Finally, the social dimension of outreach practices is recovered as a substantial function by responding to the society's demand of preventing the pressing issue of bullying at school level.
publisher Secretaría de Extensión Universitaria
publishDate 2020
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/30555
work_keys_str_mv AT cardozogriselda comomejorarlaconvivenciaentrejovenesenlaescuela
AT ardilesromina comomejorarlaconvivenciaentrejovenesenlaescuela
AT fantinoivana comomejorarlaconvivenciaentrejovenesenlaescuela
first_indexed 2022-08-20T00:55:18Z
last_indexed 2022-08-20T00:55:18Z
_version_ 1770716564500250624