Film research in Latin America. A conversation with Ismaíl Xavier

This article is an interview with Ismaíl Xavier, one of the most recognized researchers and theorists in Brazil. His works includes a deep analysis of the work of Glauber Rocha, Cinema Novo and the book El discurso cinematográfico, in which he proposes a new reading of the European theory of cinema,...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Zavala, Lauro
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Departamento de Cine y TV, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba 2018
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/20865
Aporte de:
id I10-R10-article-20865
record_format ojs
spelling I10-R10-article-208652020-11-01T03:56:09Z Film research in Latin America. A conversation with Ismaíl Xavier La investigación sobre cine en América Latina. Conversación con Ismaíl Xavier Zavala, Lauro Ismaíl Xavier Cineteca Nacional de México Memoria y Política en el Cine Latinoamericano Entrevista Ismail Xavier Cineteca Nacional de México Memory and Politics in Latin American Cinema Interview This article is an interview with Ismaíl Xavier, one of the most recognized researchers and theorists in Brazil. His works includes a deep analysis of the work of Glauber Rocha, Cinema Novo and the book El discurso cinematográfico, in which he proposes a new reading of the European theory of cinema, with a special focus on artistic, avant-garde cinema and politically committed cinema. The conversation took place at the National Cineteca of Mexico, just before the inauguration of the XV International Congress of Cinematographic Theory and Analysis (organized by SEPANCINE, the Mexican Association of Cinematographic Theory and Analysis), which coincided with the II International Meeting of Mexican and IberoAmerican Film Researchers, summoned by the National Cineteca, as well as with the IV COCAAL, (Congress on Cinema and Art in Latin America), managed from Brazil. The congress opened with the conference of Dr. Ismaíl Xavier, about Memory and Politics in Latin American Cinema. El presente artículo es una entrevista a Ismaíl Xavier, uno de los investigadores y teóricos más reconocidos de Brasil. Entre sus trabajos se cuenta un profundo análisis de la obra de Glauber Rocha y del Cinema Novo y el libro El discurso cinematográfico, en el cual elabora una relectura de la teoría europea del cine, con especial atención a las vanguardias artísticas y el cine políticamente comprometido. La conversación se llevó a cabo en la Cineteca Nacional de México poco antes de la inauguración del XV Congreso Internacional de Teoría y Análisis Cinematográfico (organizado por SEPANCINE, la Asociación Mexicana de Teoría y Análisis Cinematográfico). Ese año el congreso coincidía, además, con el II Encuentro Internacional de Investigadores de Cine Mexicano e Iberoamericano, convocado por la Cineteca Nacional, y con el IV COCAAL, Congreso sobre Cine y Arte en América Latina, organizado desde Brasil. El congreso se iniciaba con la conferencia inaugural del Dr. Ismaíl Xavier, sobre Memoria y Política en el Cine Latinoamericano. Esta fue la ocasión propicia para conversar con él.  Departamento de Cine y TV, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba 2018-11-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/20865 Toma Uno; No. 6 (2018): Breakthrough cinemas: New ways of making and thinking about cinema throughout history.; 13-25 TOMA UNO; Núm. 6 (2018): Cines de ruptura: Nuevas formas de hacer y pensar el cine a lo largo de la historia; 13-25 2250-4524 2313-9692 10.55442/tomauno.n6.2018 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/20865/20481 Derechos de autor 2018 Lauro Zavala http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-10
container_title_str Revistas de la UNC
language Español
format Artículo revista
topic Ismaíl Xavier
Cineteca Nacional de México
Memoria y Política en el Cine Latinoamericano
Entrevista
Ismail Xavier
Cineteca Nacional de México
Memory and Politics in Latin American Cinema
Interview
spellingShingle Ismaíl Xavier
Cineteca Nacional de México
Memoria y Política en el Cine Latinoamericano
Entrevista
Ismail Xavier
Cineteca Nacional de México
Memory and Politics in Latin American Cinema
Interview
Zavala, Lauro
Film research in Latin America. A conversation with Ismaíl Xavier
topic_facet Ismaíl Xavier
Cineteca Nacional de México
Memoria y Política en el Cine Latinoamericano
Entrevista
Ismail Xavier
Cineteca Nacional de México
Memory and Politics in Latin American Cinema
Interview
author Zavala, Lauro
author_facet Zavala, Lauro
author_sort Zavala, Lauro
title Film research in Latin America. A conversation with Ismaíl Xavier
title_short Film research in Latin America. A conversation with Ismaíl Xavier
title_full Film research in Latin America. A conversation with Ismaíl Xavier
title_fullStr Film research in Latin America. A conversation with Ismaíl Xavier
title_full_unstemmed Film research in Latin America. A conversation with Ismaíl Xavier
title_sort film research in latin america. a conversation with ismaíl xavier
description This article is an interview with Ismaíl Xavier, one of the most recognized researchers and theorists in Brazil. His works includes a deep analysis of the work of Glauber Rocha, Cinema Novo and the book El discurso cinematográfico, in which he proposes a new reading of the European theory of cinema, with a special focus on artistic, avant-garde cinema and politically committed cinema. The conversation took place at the National Cineteca of Mexico, just before the inauguration of the XV International Congress of Cinematographic Theory and Analysis (organized by SEPANCINE, the Mexican Association of Cinematographic Theory and Analysis), which coincided with the II International Meeting of Mexican and IberoAmerican Film Researchers, summoned by the National Cineteca, as well as with the IV COCAAL, (Congress on Cinema and Art in Latin America), managed from Brazil. The congress opened with the conference of Dr. Ismaíl Xavier, about Memory and Politics in Latin American Cinema.
publisher Departamento de Cine y TV, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba
publishDate 2018
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/20865
work_keys_str_mv AT zavalalauro filmresearchinlatinamericaaconversationwithismailxavier
AT zavalalauro lainvestigacionsobrecineenamericalatinaconversacionconismailxavier
first_indexed 2022-08-20T01:14:57Z
last_indexed 2022-08-20T01:14:57Z
_version_ 1770718087984709632