Adaptation and validation of a measurement instrument for interaction in b-learning

This article presents an interaction scale adapted for b-learning based on an instrument developed by Berridi Ramírez et al. (2015) in virtual learning contexts. The measurement model is validated using statistical techniques of structural equations on data sample from students of the Universidad Na...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Moneta Pizarro, Adrián, Montero, Laura, Juárez, María Alejandra, Depetris, Josefina, Fagnola, Bruno
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional de Córdoba, Faculdad de Ciencias Sociales, Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología 2017
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/17330
Aporte de:
id I10-R10-article-17330
record_format ojs
spelling I10-R10-article-173302021-09-21T18:32:01Z Adaptation and validation of a measurement instrument for interaction in b-learning Adaptación y validación de un instrumento de medida para la interacción en b-learning Moneta Pizarro, Adrián Montero, Laura Juárez, María Alejandra Depetris, Josefina Fagnola, Bruno interacción b-learning ecuaciones estructurales interaction b-learning structural equations This article presents an interaction scale adapted for b-learning based on an instrument developed by Berridi Ramírez et al. (2015) in virtual learning contexts. The measurement model is validated using statistical techniques of structural equations on data sample from students of the Universidad Nacional de Córdoba (Argentina). The results show internal consistency and the estimates are satisfactory, reporting an acceptable goodness of fit. In this way, the proposed instrument is reliable and useful to have interaction indicators in similar conditions and to identify the impact of interaction on other variables. En este artículo se presenta una adaptación para el b-learning de una escala de interacción propuesta por Berridi Ramírez et al. (2015) para contextos virtuales de aprendizaje. La validación del instrumento de medida es realizada mediante técnicas estadísticas de ecuaciones estructurales sobre una muestra de un curso del Ciclo Básico a Distancia de la Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Nacional de Córdoba (Argentina). Los resultados demuestran consistencia interna de la escala y las estimaciones del modelo de medida resultan satisfactorias al reportar aceptables índices de bondad de ajuste. Esto evidencia que el instrumento propuesto es confiable y útil para obtener indicadores de interacción en cursos similares y para ser aplicado en investigaciones que busquen identificar el impacto de este constructo sobre otras variables. Universidad Nacional de Córdoba, Faculdad de Ciencias Sociales, Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología 2017-06-26 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/17330 Virtuality, Education and Science; Vol. 8 No. 14; 27-41 Virtualidad, Educación y Ciencia; Vol. 8 Núm. 14; 27-41 1853-6530 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/17330/17054 Derechos de autor 2017 Adrián Moneta Pizarro, Laura Montero, María Alejandra Juárez, Josefina Depetris, Bruno Fagnola
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-10
container_title_str Revistas de la UNC
language Español
format Artículo revista
topic interacción
b-learning
ecuaciones estructurales
interaction
b-learning
structural equations
spellingShingle interacción
b-learning
ecuaciones estructurales
interaction
b-learning
structural equations
Moneta Pizarro, Adrián
Montero, Laura
Juárez, María Alejandra
Depetris, Josefina
Fagnola, Bruno
Adaptation and validation of a measurement instrument for interaction in b-learning
topic_facet interacción
b-learning
ecuaciones estructurales
interaction
b-learning
structural equations
author Moneta Pizarro, Adrián
Montero, Laura
Juárez, María Alejandra
Depetris, Josefina
Fagnola, Bruno
author_facet Moneta Pizarro, Adrián
Montero, Laura
Juárez, María Alejandra
Depetris, Josefina
Fagnola, Bruno
author_sort Moneta Pizarro, Adrián
title Adaptation and validation of a measurement instrument for interaction in b-learning
title_short Adaptation and validation of a measurement instrument for interaction in b-learning
title_full Adaptation and validation of a measurement instrument for interaction in b-learning
title_fullStr Adaptation and validation of a measurement instrument for interaction in b-learning
title_full_unstemmed Adaptation and validation of a measurement instrument for interaction in b-learning
title_sort adaptation and validation of a measurement instrument for interaction in b-learning
description This article presents an interaction scale adapted for b-learning based on an instrument developed by Berridi Ramírez et al. (2015) in virtual learning contexts. The measurement model is validated using statistical techniques of structural equations on data sample from students of the Universidad Nacional de Córdoba (Argentina). The results show internal consistency and the estimates are satisfactory, reporting an acceptable goodness of fit. In this way, the proposed instrument is reliable and useful to have interaction indicators in similar conditions and to identify the impact of interaction on other variables.
publisher Universidad Nacional de Córdoba, Faculdad de Ciencias Sociales, Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología
publishDate 2017
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/17330
work_keys_str_mv AT monetapizarroadrian adaptationandvalidationofameasurementinstrumentforinteractioninblearning
AT monterolaura adaptationandvalidationofameasurementinstrumentforinteractioninblearning
AT juarezmariaalejandra adaptationandvalidationofameasurementinstrumentforinteractioninblearning
AT depetrisjosefina adaptationandvalidationofameasurementinstrumentforinteractioninblearning
AT fagnolabruno adaptationandvalidationofameasurementinstrumentforinteractioninblearning
AT monetapizarroadrian adaptacionyvalidaciondeuninstrumentodemedidaparalainteraccionenblearning
AT monterolaura adaptacionyvalidaciondeuninstrumentodemedidaparalainteraccionenblearning
AT juarezmariaalejandra adaptacionyvalidaciondeuninstrumentodemedidaparalainteraccionenblearning
AT depetrisjosefina adaptacionyvalidaciondeuninstrumentodemedidaparalainteraccionenblearning
AT fagnolabruno adaptacionyvalidaciondeuninstrumentodemedidaparalainteraccionenblearning
first_indexed 2022-08-20T00:44:46Z
last_indexed 2022-08-20T00:44:46Z
_version_ 1770715746389721088