Historical perspective and literacy. Reflections on a university volunteer experience

As part of a University Volunteering Project developed inSanta Ana(Misiones-Argentina), was carried out an educational experience where the construction of a methodological proposal for the teaching of history was combined with literacy process, following the guidelines of the methodology of popular...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Ebenau, Laura Andrea, Albrecht, Gabriela
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Facultad de Filosofía y Humanidades. Escuela de Historia 2015
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/RIHALC/article/view/12065
Aporte de:
id I10-R10-article-12065
record_format ojs
spelling I10-R10-article-120652019-01-31T15:16:21Z Historical perspective and literacy. Reflections on a university volunteer experience Perspectiva histórica y alfabetización. Reflexiones sobre una experiencia de voluntariado universitario Ebenau, Laura Andrea Albrecht, Gabriela Voluntariado Alfabetización Perspectiva Histórica Volunteering Literacy Training Historical Perspective As part of a University Volunteering Project developed inSanta Ana(Misiones-Argentina), was carried out an educational experience where the construction of a methodological proposal for the teaching of history was combined with literacy process, following the guidelines of the methodology of popular education. This article, describe and reflect on various aspects of the experience. First we describe the socioeconomic and political conditions of the target population, then focus on the educational activities developed by the area of History and Social Sciences. The analysis of the scopes and limitations of the project, leads us to assert that the objective of promoting appreciation of knowledge and reflection of the subject himself (individual and collective) was partially succeeded.  En el marco de un Proyecto de Voluntariado Universitario desarrollado en Santa Ana (Misiones-Argentina), se llevó a cabo una experiencia pedagógica donde la construcción de una propuesta metodológica para la enseñanza de contenidos básicos de historia y ciencias sociales se combinó con un proceso alfabetizador, siguiendo los lineamientos de la metodología de la educación popular. En el presente artículo, describimos y reflexionamos sobre varios aspectos de dicha experiencia. En primer término, caracterizamos a la población objeto respecto a sus condiciones socioeconómicas y políticas, para luego centrarnos en las actividades pedagógicas desarrolladas por el área de Historia y Ciencias Sociales. El análisis de los alcances y las limitaciones del proyecto, nos lleva a afirmar que el objetivo de promover la revalorización del conocimiento y la reflexión del propio sujeto (individual y colectivo) fue parcialmente logrado. Facultad de Filosofía y Humanidades. Escuela de Historia 2015-06-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/RIHALC/article/view/12065 Journal Red Intercátedras de Historia de América Latina Contemporánea ; No. 2 (2015): Revista de la Red Intercátedras de Historia de América Latina Contemporánea (Segunda Época). Junio 2015-Noviembre 2015; 46-67 Revista de la Red Intercátedras de Historia de América Latina Contemporánea; Núm. 2 (2015): Revista de la Red Intercátedras de Historia de América Latina Contemporánea (Segunda Época). Junio 2015-Noviembre 2015; 46-67 Revista da Rede Intercátedras de História Contemporânea da América Latina ; n. 2 (2015): Revista de la Red Intercátedras de Historia de América Latina Contemporánea (Segunda Época). Junio 2015-Noviembre 2015; 46-67 2250-7264 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/RIHALC/article/view/12065/17337 Derechos de autor 2018 Revista de la Red Intercátedras de Historia de América Latina Contemporánea - Segunda Época
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-10
container_title_str Revistas de la UNC
language Español
format Artículo revista
topic Voluntariado
Alfabetización
Perspectiva Histórica
Volunteering
Literacy Training
Historical Perspective
spellingShingle Voluntariado
Alfabetización
Perspectiva Histórica
Volunteering
Literacy Training
Historical Perspective
Ebenau, Laura Andrea
Albrecht, Gabriela
Historical perspective and literacy. Reflections on a university volunteer experience
topic_facet Voluntariado
Alfabetización
Perspectiva Histórica
Volunteering
Literacy Training
Historical Perspective
author Ebenau, Laura Andrea
Albrecht, Gabriela
author_facet Ebenau, Laura Andrea
Albrecht, Gabriela
author_sort Ebenau, Laura Andrea
title Historical perspective and literacy. Reflections on a university volunteer experience
title_short Historical perspective and literacy. Reflections on a university volunteer experience
title_full Historical perspective and literacy. Reflections on a university volunteer experience
title_fullStr Historical perspective and literacy. Reflections on a university volunteer experience
title_full_unstemmed Historical perspective and literacy. Reflections on a university volunteer experience
title_sort historical perspective and literacy. reflections on a university volunteer experience
description As part of a University Volunteering Project developed inSanta Ana(Misiones-Argentina), was carried out an educational experience where the construction of a methodological proposal for the teaching of history was combined with literacy process, following the guidelines of the methodology of popular education. This article, describe and reflect on various aspects of the experience. First we describe the socioeconomic and political conditions of the target population, then focus on the educational activities developed by the area of History and Social Sciences. The analysis of the scopes and limitations of the project, leads us to assert that the objective of promoting appreciation of knowledge and reflection of the subject himself (individual and collective) was partially succeeded. 
publisher Facultad de Filosofía y Humanidades. Escuela de Historia
publishDate 2015
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/RIHALC/article/view/12065
work_keys_str_mv AT ebenaulauraandrea historicalperspectiveandliteracyreflectionsonauniversityvolunteerexperience
AT albrechtgabriela historicalperspectiveandliteracyreflectionsonauniversityvolunteerexperience
AT ebenaulauraandrea perspectivahistoricayalfabetizacionreflexionessobreunaexperienciadevoluntariadouniversitario
AT albrechtgabriela perspectivahistoricayalfabetizacionreflexionessobreunaexperienciadevoluntariadouniversitario
first_indexed 2022-08-20T01:15:25Z
last_indexed 2022-08-20T01:15:25Z
_version_ 1770718127089254400