Historical perspective and literacy. Reflections on a university volunteer experience
As part of a University Volunteering Project developed inSanta Ana(Misiones-Argentina), was carried out an educational experience where the construction of a methodological proposal for the teaching of history was combined with literacy process, following the guidelines of the methodology of popular...
Autores principales: | , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Facultad de Filosofía y Humanidades. Escuela de Historia
2015
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/RIHALC/article/view/12065 |
Aporte de: | Aportado por :
Revistas de la UNC de
Universidad Nacional de Córdoba .
|
id |
I10-R10-article-12065 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I10-R10-article-120652019-01-31T15:16:21Z Historical perspective and literacy. Reflections on a university volunteer experience Perspectiva histórica y alfabetización. Reflexiones sobre una experiencia de voluntariado universitario Ebenau, Laura Andrea Albrecht, Gabriela Voluntariado Alfabetización Perspectiva Histórica Volunteering Literacy Training Historical Perspective As part of a University Volunteering Project developed inSanta Ana(Misiones-Argentina), was carried out an educational experience where the construction of a methodological proposal for the teaching of history was combined with literacy process, following the guidelines of the methodology of popular education. This article, describe and reflect on various aspects of the experience. First we describe the socioeconomic and political conditions of the target population, then focus on the educational activities developed by the area of History and Social Sciences. The analysis of the scopes and limitations of the project, leads us to assert that the objective of promoting appreciation of knowledge and reflection of the subject himself (individual and collective) was partially succeeded. En el marco de un Proyecto de Voluntariado Universitario desarrollado en Santa Ana (Misiones-Argentina), se llevó a cabo una experiencia pedagógica donde la construcción de una propuesta metodológica para la enseñanza de contenidos básicos de historia y ciencias sociales se combinó con un proceso alfabetizador, siguiendo los lineamientos de la metodología de la educación popular. En el presente artículo, describimos y reflexionamos sobre varios aspectos de dicha experiencia. En primer término, caracterizamos a la población objeto respecto a sus condiciones socioeconómicas y políticas, para luego centrarnos en las actividades pedagógicas desarrolladas por el área de Historia y Ciencias Sociales. El análisis de los alcances y las limitaciones del proyecto, nos lleva a afirmar que el objetivo de promover la revalorización del conocimiento y la reflexión del propio sujeto (individual y colectivo) fue parcialmente logrado. Facultad de Filosofía y Humanidades. Escuela de Historia 2015-06-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/RIHALC/article/view/12065 Journal Red Intercátedras de Historia de América Latina Contemporánea ; No. 2 (2015): Revista de la Red Intercátedras de Historia de América Latina Contemporánea (Segunda Época). Junio 2015-Noviembre 2015; 46-67 Revista de la Red Intercátedras de Historia de América Latina Contemporánea; Núm. 2 (2015): Revista de la Red Intercátedras de Historia de América Latina Contemporánea (Segunda Época). Junio 2015-Noviembre 2015; 46-67 Revista da Rede Intercátedras de História Contemporânea da América Latina ; n. 2 (2015): Revista de la Red Intercátedras de Historia de América Latina Contemporánea (Segunda Época). Junio 2015-Noviembre 2015; 46-67 2250-7264 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/RIHALC/article/view/12065/17337 Derechos de autor 2018 Revista de la Red Intercátedras de Historia de América Latina Contemporánea - Segunda Época |
institution |
Universidad Nacional de Córdoba |
institution_str |
I-10 |
repository_str |
R-10 |
container_title_str |
Revistas de la UNC |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Voluntariado Alfabetización Perspectiva Histórica Volunteering Literacy Training Historical Perspective |
spellingShingle |
Voluntariado Alfabetización Perspectiva Histórica Volunteering Literacy Training Historical Perspective Ebenau, Laura Andrea Albrecht, Gabriela Historical perspective and literacy. Reflections on a university volunteer experience |
topic_facet |
Voluntariado Alfabetización Perspectiva Histórica Volunteering Literacy Training Historical Perspective |
author |
Ebenau, Laura Andrea Albrecht, Gabriela |
author_facet |
Ebenau, Laura Andrea Albrecht, Gabriela |
author_sort |
Ebenau, Laura Andrea |
title |
Historical perspective and literacy. Reflections on a university volunteer experience |
title_short |
Historical perspective and literacy. Reflections on a university volunteer experience |
title_full |
Historical perspective and literacy. Reflections on a university volunteer experience |
title_fullStr |
Historical perspective and literacy. Reflections on a university volunteer experience |
title_full_unstemmed |
Historical perspective and literacy. Reflections on a university volunteer experience |
title_sort |
historical perspective and literacy. reflections on a university volunteer experience |
description |
As part of a University Volunteering Project developed inSanta Ana(Misiones-Argentina), was carried out an educational experience where the construction of a methodological proposal for the teaching of history was combined with literacy process, following the guidelines of the methodology of popular education. This article, describe and reflect on various aspects of the experience. First we describe the socioeconomic and political conditions of the target population, then focus on the educational activities developed by the area of History and Social Sciences. The analysis of the scopes and limitations of the project, leads us to assert that the objective of promoting appreciation of knowledge and reflection of the subject himself (individual and collective) was partially succeeded. |
publisher |
Facultad de Filosofía y Humanidades. Escuela de Historia |
publishDate |
2015 |
url |
https://revistas.unc.edu.ar/index.php/RIHALC/article/view/12065 |
work_keys_str_mv |
AT ebenaulauraandrea historicalperspectiveandliteracyreflectionsonauniversityvolunteerexperience AT albrechtgabriela historicalperspectiveandliteracyreflectionsonauniversityvolunteerexperience AT ebenaulauraandrea perspectivahistoricayalfabetizacionreflexionessobreunaexperienciadevoluntariadouniversitario AT albrechtgabriela perspectivahistoricayalfabetizacionreflexionessobreunaexperienciadevoluntariadouniversitario |
first_indexed |
2022-08-20T01:15:25Z |
last_indexed |
2022-08-20T01:15:25Z |
_version_ |
1766912258878734336 |