CRITICAL AUTOETHNOGRAPHY AND THE VULNERABLE SELF AS RESEARCHER

This paper presents critical autoethnography as an innovative approach to conducting research in marginalized, vulnerable communities. Combining autoethnography, ethnography, and critical pedagogy, the researcher becomes a participant in the study, turning inward to examine the Self and the complexi...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Tilley-Lubbs, Gresilda A.
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad 2015
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/astrolabio/article/view/11627
Aporte de:
id I10-R10-article-11627
record_format ojs
spelling I10-R10-article-116272015-10-20T11:04:57Z CRITICAL AUTOETHNOGRAPHY AND THE VULNERABLE SELF AS RESEARCHER LA AUTOETNOGRAFÍA CRÍTICA Y EL SELF VULNERABLE COMO INVESTIGADORA Tilley-Lubbs, Gresilda A. autoethnography critical pedagogy social justice marginalized communities ethics in research autoetnografía pedagogía crítica justicia social comunidades marginadas ética en las investigaciones This paper presents critical autoethnography as an innovative approach to conducting research in marginalized, vulnerable communities. Combining autoethnography, ethnography, and critical pedagogy, the researcher becomes a participant in the study, turning inward to examine the Self and the complexities of cultural perspectives through the lens of critical pedagogy. Intense reflexivity and introspection undergird this study of Self as participant, going beyond recounting facts as objectively as possible, as occurs with autobiography, to acknowledging that the researcher is interpreting the facts through cultural perspectives formed through years of sociocultural, socio-historical, sociopolitical, and socioeconomic events and circumstances. Subsequently, the researcher, more than likely a member of the dominant culture in some categories is able to understand herself as an oppressor.  Este ensayo presenta la autoetnografía crítica como una estrategia innovadora para desarrollar investigaciones en comunidades marginadas y vulnerables. Como se usa en este artículo, es una combinación de autoetnografía, etnografía y pedagogía crítica por la cual la investigadora se hace participante en el estudio, dirigiéndose al interior para examinar el Self y la complejidad de las perspectivas usando la lente de la pedagogía crítica. La reflexividad y la introspección intensas apoyan este estudio del Self como participante para ir más allá del recuento de hechos tan objetivamente como sea posible, que es lo que ocurre con la autobiografía, para reconocer que la investigadora interpreta los hechos de su vida a partir de perspectivas culturales que se han formado por años debido a sucesos y circunstancias socioculturales, socio-históricas, sociopolíticas y socioeconómicas que le han ocurrido. Subsecuentemente, la investigadora, como miembro de la cultura dominante, en algunas categorías puede verse y entenderse a sí misma como opresora de la gente que vive en las comunidades donde hace sus investigaciones. Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad 2015-06-30 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/astrolabio/article/view/11627 Astrolabio; No. 14 (2015): PODER Y ESTADO EN LA TEORÍA SOCIAL CONTEMPORÁNEA; 274-289 Astrolabio; Núm. 14 (2015): PODER Y ESTADO EN LA TEORÍA SOCIAL CONTEMPORÁNEA; 274-289 Astrolabio; n. 14 (2015): PODER Y ESTADO EN LA TEORÍA SOCIAL CONTEMPORÁNEA; 274-289 1668-7515 10.55441/1668.7515.n14 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/astrolabio/article/view/11627/12042
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-10
container_title_str Revistas de la UNC
language Español
format Artículo revista
topic autoethnography
critical pedagogy
social justice
marginalized communities
ethics in research
autoetnografía
pedagogía crítica
justicia social
comunidades marginadas
ética en las investigaciones
spellingShingle autoethnography
critical pedagogy
social justice
marginalized communities
ethics in research
autoetnografía
pedagogía crítica
justicia social
comunidades marginadas
ética en las investigaciones
Tilley-Lubbs, Gresilda A.
CRITICAL AUTOETHNOGRAPHY AND THE VULNERABLE SELF AS RESEARCHER
topic_facet autoethnography
critical pedagogy
social justice
marginalized communities
ethics in research
autoetnografía
pedagogía crítica
justicia social
comunidades marginadas
ética en las investigaciones
author Tilley-Lubbs, Gresilda A.
author_facet Tilley-Lubbs, Gresilda A.
author_sort Tilley-Lubbs, Gresilda A.
title CRITICAL AUTOETHNOGRAPHY AND THE VULNERABLE SELF AS RESEARCHER
title_short CRITICAL AUTOETHNOGRAPHY AND THE VULNERABLE SELF AS RESEARCHER
title_full CRITICAL AUTOETHNOGRAPHY AND THE VULNERABLE SELF AS RESEARCHER
title_fullStr CRITICAL AUTOETHNOGRAPHY AND THE VULNERABLE SELF AS RESEARCHER
title_full_unstemmed CRITICAL AUTOETHNOGRAPHY AND THE VULNERABLE SELF AS RESEARCHER
title_sort critical autoethnography and the vulnerable self as researcher
description This paper presents critical autoethnography as an innovative approach to conducting research in marginalized, vulnerable communities. Combining autoethnography, ethnography, and critical pedagogy, the researcher becomes a participant in the study, turning inward to examine the Self and the complexities of cultural perspectives through the lens of critical pedagogy. Intense reflexivity and introspection undergird this study of Self as participant, going beyond recounting facts as objectively as possible, as occurs with autobiography, to acknowledging that the researcher is interpreting the facts through cultural perspectives formed through years of sociocultural, socio-historical, sociopolitical, and socioeconomic events and circumstances. Subsequently, the researcher, more than likely a member of the dominant culture in some categories is able to understand herself as an oppressor. 
publisher Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad
publishDate 2015
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/astrolabio/article/view/11627
work_keys_str_mv AT tilleylubbsgresildaa criticalautoethnographyandthevulnerableselfasresearcher
AT tilleylubbsgresildaa laautoetnografiacriticayelselfvulnerablecomoinvestigadora
first_indexed 2022-08-20T00:48:23Z
last_indexed 2022-08-20T00:48:23Z
_version_ 1770716027261288448